Prisbelönt jämställdhetsarbete

Tillbaka till en inkluderande arbetsplats

Under 2017 fick Humana ta emot AllBrightpriset efter att ha utsetts till börsens mest jämställda bolag. Priset bygger på enkätundersökningar och intervjuer med Humanas medarbetare.

Humana driver ett aktivt arbete för mångfald och jämställdhet, vilket under året uppmärksammades i form av ett hedervärt pris. I ett första steg blev Humana nominerat, vid sidan av 38 andra bolag, på AllBrights så kallade gröna lista. Efter att sedan ha genomfört intervjuer och enkätundersökningar med Humanas vd Rasmus Nerman och ett flertal medarbetare stod det klart att Humana var börsens mest jämställda bolag.

– Jag är superglad och otroligt stolt, både på det personliga planet och för Humanas räkning. Det känns fantastiskt att vi blir belönade för vårt aktiva jämställdhetsarbete, säger Rasmus Nerman. Kommunikationsdirektören Helena Pharmanson instämmer:
– Det är lätt för oss chefer att peka på policyer och visa hur jämställda vi är. Men att medarbetarna själva beskriver oss som ett jämställt företag betyder så mycket mer, särskilt eftersom vi tittar bredare på hela mångfaldsperspektivet när vi pratar jämställdhet, säger hon. Resultatet av enkätundersökningen visar på en inkluderande företagskultur.
– Juryn har särskilt reagerat på att företaget har värdegrundsambassadörer inom bolaget samt att företagets anställda i hög utsträckning upplever att de har inflytande över sin arbetssituation och utveckling, säger Tove Dahlgren, tillförordnad vd på AllBright.

Det är lätt för oss chefer att peka på policyer och visa hur jämställda vi är. Men att medarbetarna själva beskriver oss som ett jämställt företag betyder så mycket mer.

Helena Pharmanson, Kommunikationsdirektör