Månadens assistent april är Wincent
"Wincent är en fin assistent som visar på ett stort engagemang! Han är lösningsorienterad och ställer alltid upp! Inget problem är för stort och han hittar alltid lösningar eller hjälper till och löser. Med hjärtat på rätt ställe och med en stor portion glädje och humor levererar Wincent en assistans i toppklass!"
Grattis Wincent, du är månadens personliga assistent!
– Tack, väldigt roligt!
Hur länge har du arbetat som personlig assistent?
– I augusti blir det två år med nuvarande kund, men jag har sammanlagt fem år i yrket.
Varför började du jobba som personlig assistent?
– Jag ville hjälpa barn och vuxna som behöver hjälp men kanske inte får det stöd som de
behöver.
Har jobbet som personlig assistent varit som du förväntade?
– Ja, jag fick en bra bakgrund och förklaring innan jag började. Sedan finns det bättre och
sämre dagar, det kan variera.
Vad är det bästa med jobbet som personlig assistent?
– Det är att se människor utvecklas och vara med och hjälpa dem med det.
Vad finns det för nackdelar med jobbet?
– Det kan komma dagar som är tyngre där det uppstår svårigheter. Till exempel kanske
kunden inte vill göra det den behöver göra.
Hur är din relation med kunden?
– Vår relation är nästan som lillebror och storebror där storebror tar hand om lillebror. Mycket handlar om utveckling och vi är litegrann som en familj.
Vad gör ni en vanlig dag på jobbet?
– Jag är med efter att han varit i skolan. Det är mycket träning, att sitta, använda benen, sträcka på sig och kommunicera.
Vilket är ditt bästa tips till någon som ska börja arbeta som personlig assistent?
– Jag skulle säga att det är att ta för sig. Var inte rädd, det är okej att göra fel. Det är det du lär dig av.