Kvalitet definieras av individens egen upplevelse och det är därför viktigt att alltid ha människan i fokus när vi diskuterar och kontrollerar kvalitet. Dessutom är det angeläget att följa objektiva kvalitetsmått som går att mäta, värdera och följa över tid. Vi använder Humana Quality model för att bidra till förbättringar för såväl klienter och kunder som medarbetare.
Vi har under 2019 fortsatt att utveckla Humana Quality model och kan se att våra resultat förbättras successivt. Vi är övertygade om att kvalitet ska mätas och följas upp för att kunna åstadkomma varaktig kvalitetshöjning. Alla tjänar på det, såväl kunder och klienter som beställare och utförare.
Jag hoppas att Humanas kvalitetsredovisning kan inspirera och bidra till ökat fokus på kvalitet i vård och omsorg för att utveckla hela omsorgsbranschen.
Eva Nilsson Bågenholm
Kvalitetsdirektör Humana
Humana Quality Index, HQI
Individuella planer
Personuppgiftsincidenter
- Sverige, 53 total, 8 anmälda till Dataskyddsinspektionen
- Norge, 35 totalt, inga anmälda
- Finland, 29 totalt, 1 anmäld till ansvarig myndighet
- Danmark, 1 incident, ingen anmäld
Allvarliga avvikelser
- Totalt anmäldes 36 allvarliga avvikelser enligt Lex Sarah till IVO
- Totalt anmäldes 8 allvarliga avvikelser enligt Lex Maria till IVO
- Totalt anmäldes 3 allvarliga avvikelser i Humana Norge