Från och med 2019 presenterar vi inom Humana vår kvalitetsredovisning kvartalsvis här på vår webb. Kvalitetsredovisningen bygger på Humana Quality Model, HQM, som består av åtta kvalitetsindikatorer som du kan läsa mer om här.
Vi gör detta för att vi är övertygade om att kvalitet ska mätas och följas upp. Vårt arbetssätt bidrar till att utveckla våra verksamheter och att ständigt ha hög kvalitet i fokus. Att presentera uppföljningen offentligt bidrar också till en ökad transparens och vi hoppas att fler följer i våra fotspår.
Kvalitetsdirektör
Eva Nilsson Bågenholm
Humana Quality Index, HQI
Fortsatt hög kvalitet trots Corona-pandemin. Humana ligger som koncern kvar på höga 94/100 för Q1 2020. Lågt antal allvarliga avvikelser under första kvartalet, noll från äldreomsorg, nio från Individ och Familj, två från Personlig assistans och fyra från Norge.
En tydlig ökning av antalet medarbetare som gått igenom utbildningar via Humana academy har skett. Dett är mycket positivt. Inte minst som förberedelse inför hantering av pandemin.
Individuella planer
Andel individuella planer har ökat rejält inom Individ och familj första kvartalet 2020 jämfört med helåret 2019.
För alla kunder och klienter är det viktigt att det upprättas en individuell plan, i Sverige kallad genomförandeplan. Vi mäter andelen kunder/klienter som har en individuell plan som är upprättad och uppföljd enligt planering. Den individuella planen med dess mål är grunden i kvalitetsarbetet och vi arbetar aktivt för att vi ska nå vårt långsiktiga mål.
Personuppgiftsincidenter
Alla som kommer i kontakt med Humana ska känna sig trygga med att deras personuppgifter är säkra hos oss. Vi är öppna med vilka uppgifter vi behandlar, och varför, läs mer om GDPR hos Humana.
Under kvartal ett har det skett tre personuppgiftsincidenter varav en rapporterats till Datainspektionen. i Norge har det också skett tre incidenter men ingen har bedömts behöva göra en inrapportering till Datainspektionen. Inga personuppgiftsincidenter i Finland och Danmark.