Hem 08-599 299 00 Växeln är öppen vardagar 8-17
Kontakta oss Fler kontaktuppgifter

Personlig assistans

Humana erbjuder personlig assistans.
Det är till för dig som behöver hjälp i vardagen.
Du behöver till exempel hjälp med att duscha, äta och kommunicera.
Målet med personlig assistans är att ge dig ett bra liv.


Vem kan få personlig assistans?

Alla kan inte få personlig assistans.
Du måste uppfylla vissa kriterier.
Ett av kriterierna är
att tillhöra en personkrets.

Det finns tre personkretsar:

1. Personer med utvecklingsstörning,
autism eller autismliknande tillstånd.

2. Personer med begåvningsmässigt funktionshinder
på grund av en hjärnskada de fått som vuxen.

3. Personer med andra funktionshinder
som inte beror på normalt åldrande.
Personerna klarar inte av sin vardag själva.

LSS är en förkortning för
Lagen om stöd och service för vissa funktionshindrade.

Kan du få personlig assistans?
Vi tar reda på det.
Ring vårt gratisnummer

020-30 31 00


Ansöka om personlig assistans

Vill du ansöka om personlig assistans?
Vi hjälper dig.

Över 20 jurister jobbar på Humana.
De är experter på personlig assistans.
De hjälper dig med din ansökan.
Det kostar inget.

Har du ett annat modersmål?
Våra jurister kan hjälpa dig på flera språk.
Bland annat:

• engelska
• arabiska
• kurdiska


Vill du veta mer om personlig assistans?

Kontakta oss
Telefon: 08-599 299 00
Mejl: assistans@humana.se