Implementering av Connect för behandlingspersonal
Den här utbildningen riktar sig till personal på HVB eller inom öppenvård. Implementeringen av Connect sker i flera steg.
När man som ny enhet är intresserad av att arbeta med Connect etableras en kontakt med metodgarant och ett möte bokas för att påbörja en readiness-bedömning. För att en enhet ska utbildas så krävs det att det finns en ”readiness” i personalgruppen och i enhetens organisation.
Det innebär att det ska finnas en grundläggande stabilitet så att enheten kan fokusera på att utbildas i och att implementera en ny metod. För att ta reda på vilken ”readiness” det finns på er enhet så bokar vi en tid och pratar om vad ni har för tidigare kunskaper, vilka erfarenheter ni har av att implementera nya metoder sedan tidigare. Vi vill ta reda på vad det finns för nyliga eller kommande förändringar på enheten. Vi behöver också utforska om det finns några eventuella hinder eller något motstånd som vi behöver hantera och planera in extra stöd för. Detta gör vi för att ni ska få så bra förutsättningar som möjligt för att implementera och arbeta med Connect på er enhet. Här bestämmer vi också på vilket sätt eventuell utbildning ska ske.
- Steg 1: Readiness-bedömning gällande nya enheter
- Steg 2: Utbildning
- Steg 3: Certifiering/recertifiering
Utbildning på två sätt
Det finns två olika upplägg för en grundutbildning i Connect:
- Tre heldagar. Här kan vi blanda träffar på plats med digitala träffar. Dagarna sker oftast inte samma vecka, utan delas mestadels upp 2+1.
- En träff i veckan under 10 veckor. Detta upplägg är uteslutande digitalt och våra träffar sker 1,5 h/vecka under 10 veckors tid.
Vi är två utbildare som håller i utbildningen.
Utbildningens upplägg
Utbildningen innehåller både teori samt genomgång av Connects nio principer. Principerna kopplas till de ungas beteende och livssituation. Anknytningsteoretiska synsätt sätts samman med de olika principerna. Varje princip är ett eget moment och gås igenom enligt nedanstående upplägg:
- Bakgrund och teori om principen
- Presentation av hur principen verkar
- Aktiva inlärningsövningar som kan vara rollspel med givna frågeställningar att ta ställning till, eller ”tänka-efter-övningar” där deltagarna reflekterar och beskriver upplevda situationer med anknytning till principen
- Reflekterande och inlärning av verktygen i egna övningar
- Sammanfattning av principen
Metodstöd, certifiering och re-certifiering
För att bli en certifierad enhet i Connect krävs att 70 % av personalen på en enhet är grundutbildad i Connect och därefter genomgår ett metodstöd. Syftet med metodstödet är att på ett djupare plan förstå hur Connects principer kan tillämpas i vardagen i bemötandet av de unga.
Metodhandledare
En metodhandledare är den person från Connectteamet som har som uppdrag att vara behjälplig med att se till att metoden kan införas på enheten så smidigt som möjligt genom att ha metodstödsträffar med enheten.
Det är viktigt att man som chef/behandlingsansvarig närvarar vid tillfällena och är lika delaktig som personalgruppen. Connect är en metod vars grundinställning genomsyrar en hel enhet och den atmosfär som finns i personalgruppen – både mellan personalgruppen och barnen/ungdomarna, men också mellan föreståndare/chef och personalgruppen. Även vi som personal behöver balansera behov, ta ett steg tillbaka och förstå ett behov bakom ett beteende hos oss själva och hos varandra. Utan att för den sakens skull agera gruppterapeut så hjälper metodhandledaren till att lyfta situationer, händelser och funderingar till en Connect-nivå.
Chef
Chefens uppgift är att:
- Boka in datum med metodhandledare och enheten.
- Se till att du och din personalgrupp närvarar vid träffarna och att de prioriteras av samtliga
- Ansvara för att det finns möjlighet till implementering övrig tid i månaden
- Ansvara för att 70 % av personalgruppen är utbildad i Connect för att din enhet ska kunna bli certifierad då metodstödet är avslutas
- Höra av dig till Connects metodgarant om något skulle inträffa där du känner att du behöver ytterligare stöd
Upplägg
Beroende på hur utbildningsupplägget har sett ut så ser formen för metodstödet en aning olika ut. Har enheten gått en tredagarsutbildning så löper metodstödet sedan över cirka ett års tid med en träff i månaden om cirka 2-3 timmar/träff.
Vanligtvis tar det 10 träffar för uppnå certifiering. Vid varje träff gås en princip igenom och appliceras i verksamheten. Har en enhet istället utbildats via 1 gång/vecka-formatet så löper metodstödet vanligtvis över fem träffar, cirka 3 timmar/träff, företrädesvis 1 träff/månad.
Vad krävs för att min enhet ska bli certifierad?
Efter genomgången utbildning och metodhandledning kan det vara dags för certifiering. För att enheten ska bli certifierad krävs det att de producerar en implementeringsplan (mall fås från metodgarant) gällande det fortsatta arbetet med att vidmakthålla Connectarbetet på enheten.
Det krävs också en person som är utsedd till metodstödjare, som då kommer ha lite extra ansvar att hålla igång Connectarbetet, samt behöver ha en plan för att introducera nyanställda. Metodstödjare bjuds terminsvis in till en handledning med andra metodstödjare och varje termin sker även boosterträffar för att fördjupa kunskapen kring någon del av Connect.
Det ska märkas att man jobbar med Connect på din enhet
Det är viktigt att man kan se och känna att ni jobbar med Connect på er enhet då metodstödet är avslutat. Det finns en mängd olika sätt att se och märka det på. Hur det kommer att märkas på just er enhet är beroende av vad ni har för målgrupp och arbetssätt. Detta är något som ni kommer att arbeta med kontinuerligt tillsammans med metodhandledaren. Ni kommer under året med metodstödet att lyfta fram vad det är som definierar Connect som metod och förhållningssätt hos er.
Återkommande tid ska beredas på behandlingskonferens/personalmöten varje månad. Syftet är att tydliggöra hur Connect kan användas i arbetet med de boende på er enhet.
Till exempel:
- Hur kan vi förstå ett barn/en ungdom ur ett connect/anknytningsperspektiv?
- Vilka behov finns bakom beteendet?
- Vilka tillfällen till samhörighet finns med barnet/ungdomen?
- Vad händer i mig som personal i en konfliktsituation?
- Hur använder jag mig av de nyckelverktyg som Connect erbjuder?
Connectansvarig (metodstödjare)
Ni behöver välja ut en ur er personalgrupp som blir vad man kallar för Connectansvarig. Som Connectansvarig så har man lite extra ansvar för Connect gällande implementering och att levandegöra Connect i vardagen på sin enhet. Det kan innebära att man är den som håller lite extra i trådarna inför metodstödet och är den som har kontakten med metodhandledaren. Den som är Connectansvarig ska ha ett litet extra intresse och ansvar för behandling och metodutveckling. Vi föreslår att rollen som Connectansvarig på enheten innehas av en person som både finns med i det dagliga arbetet men som också har mandat såsom enhetschef/föreståndare, biträdande enhetschef/föreståndare, samordnare, behandlingssamordnare eller likvärdig tjänst.
Uppföljningar och Boosterdagar
Ni kommer att få inbjudningar och upplysningar om utbildningar och föreläsningar som är riktade till er som arbetar med Connect. Ibland är det internt anordnade utbildningar och boosterdagar tillsammans med andra enheter och ibland kan det vara rekommendationer av relaterade föreläsningar eller utbildningar som vi tror kan vara till nytta för er. Det är viktigt att den connectansvariga deltar i dessa boosterdagar.
Re-certifiering?
För att få möjlighet till re-certifiering som Connectenhet kommer enheten behöva visa att man i det dagliga arbetat arbetar med metoden. Re-certifieringen gör man efter tre år och blir en kvalitetsstämpel för enheten.
Detta gör man genom:
- Personalgruppen deltar i två halvdagar med påfyllning om Connect samt med gruppövningsuppgift mellan halvdagarna.
- Att det finns Connectansvarig på er enhet.
- Att det finns en utbildningsplan för nyanställda.
- Att det sker en handledning som är i samklang med Connects grundsyn.
- Att ni arbetar med Connect på er enhet.
- Att ni deltar i de Boosterdagar som erbjuds.