Hem 08-599 299 00 Växeln är öppen vardagar 8-17
Kontakta oss Fler kontaktuppgifter

Nya arbetsformer ger mer tid för varje barn

Publicerad: 2014-09-16

Surfplattor och beröringskänsliga skärmar gör att personalen på särskolan Habiliteket nu kan anpassa undervisning och verksamhet än mer efter varje barn. Personal och elever är glada över att sparka igång hösten med det nya arbetssättet. Habiliteket är en skola för barn med flerfunktionsnedsättningar i Täby, Stockholm.

En person som använder en surfplatta

Ladda ned högupplöst bild

Med mer mobila arbetsmetoder kan vi hitta andra vägar för elevernas utveckling, lärande och träning säger Annika Strömberg, rektor vid Habiliteket. Nya appar och läromedel som finns tillgängliga via surfplattorna gör att vi kan skapa moderna former för aktiviteter med barnen. Vi kommer också bli mer flexibla gällande våra administrativa arbetsuppgifter, så som elevdokumentation och övrig daglig planering och uppföljning.

Detta är ännu ett steg i Humanas initiativ att bli det ledande omsorgsföretaget i mobila arbetssätt kopplat till verksamhetsnytta. På så sätt maximeras den tid som kan användas med elever, kunder och anhöriga. Strategin kommer på sikt att ge Humana och dess kunder en ännu bättre upplevelse och en mer teknikvänlig omgivning även inom de övriga verksamheterna.

Habiliteket är en del av Humana. Det första steg som tagits med mobila arbetsformer inom Habiliteket är tänkt att på sikt gälla inom alla Humanas verksamheter, såsom äldreboenden, hemtjänst och individ och familj. Projektet sker i samarbete med företagen B2B IT-partner och IT-Omsorg.

För frågor som rör Habiliteket
rektor Annika Strömberg