Hem 08-599 299 00 Växeln är öppen vardagar 8-17
Kontakta oss Fler kontaktuppgifter

Allan har nio liv

Publicerad: 2016-05-02

När Allan Christiansen närmade sig 30 arbetade han 14 timmar per dygn. Till sist orkade inte kroppen längre och han sökte upp läkare. Svaret han fick var "Du är bara lat och vill gå hemma". Det visade sig vara Charcots sjukdom, en neurologisk sjukdom som är kusin med MS. Idag kan han inte öppna en målarburk själv men kan ändå hålla på med sina bilar tack vare sina assistenter.

Allan sitter i en veteranbil med sin hund

– Du får ursäkta att jag svär så mycket, vi som är från Trelleborg är såna, säger Allan och skrattar hjärtligt.
Faktum är att han skrattar väldigt mycket under vår intervju, trots att livet har varit tuffare än mot de flesta. Han utbildade sig till målare "för att det var vad betygen räckte till" och läste sedan vidare till billackerare. Dels för att lättare kunna få jobb men inte minst för att bilar är hans stora intresse i livet. Hans ögonsten är en Cadillac Coupe Deville från 1959.
– Jag har totalrenoverat 47 bilar sammanlagt, från ramen till lacken och motorn, precis allt.
Imponerande med tanke på att han precis passerat 50 och hans MS gjorde sig påmind redan när han var 25.

Det var också tack vare bilarna han träffade sin fru, Bettan. Även hon är bilintresserad och sökte upp Allan i hans garage och sökte vinterförvaring för sin Pontiac Bonneville.
– Det klickade direkt, jag tar både bilen och tjejen, tänkte jag för mig själv.
Och så blev det. De blev snabbt ett par och har varit det sedan dess, i vått och torrt.
– Utan henne hade jag inte levt idag, säger Allan.
En fras som är något man säger. Allan menar det bokstavligt. Först kom MS. Sedan kom muskelatrofi och sedan var det hjärtat. Han var så fruktansvärt trött men tänkte att det nog berodde på allt elände han hade. Bettan tvingade honom till läkare där han fick sätta sig på en motionscykel.
– Jag hann trampa i 20 sekunder innan läkaren skrek, "sluta trampa, alla mätare står på rött".

"Det är bara att du vänjer dig"
Det visade sig att han hade ett allvarligt hjärtfel. Hade han inte gått till läkare var det en tidsfråga innan han hade dött knall och fall utan möjlighet till räddning.
Han är stamgäst hos sjukvården och har idag bara positiva omdömen. Även hans nuvarande läkare har räddat livet på honom då han upptäckte ett brock på kroppspulsådern. Man får en känsla av att har nio liv. Första upplevelserna var dock inte så positiva. Dels läkaren som menade att han var lat. Så var det han som gav honom diagnosen Charcots sjukdom och sedan skickade hem honom.
– Han gav mig några broschyrer och sade, det är inget man kan göra något åt, det är bara att du vänjer dig, sedan fick jag gå. Det var först på vägen hem det kom ikapp mig, då stannade jag längs motorvägen och bara grät.

Idag hjälper Allan andra som är lika envisa som han själv var
Det där med assistans kom gradvis. Han var som så många andra envis och ville klara sig själv. Till sist gick det inte längre. Han låg hemma i soffan till Bettan kom hem från jobbet. Det hände till och med att hon fick komma hem mitt på dagen för att hjälpa honom på toaletten. Goda vänner i en MS-förening fick honom till sist att förstå att det inte var hållbart i längden. Idag ser han det som sin uppgift att få de som verkligen behöver hjälp att inse att det faktiskt finns hjälp att få. Själv har han bara en assistent i veckorna och det är Bettan.

– Jag skulle inte vilja ha det på något annat vis, men jag förstår verkligen att det inte är en lösning som passar för alla.

47 bilar har han renoverat och plötsligt kunde han "inte öppna en burkjävel" med sina svaga fingrar. Han sålde allt och såg bilarna som ett avslutat kapitel. Efter tio år uppenbarade sig en ny lösning genom en svåger och en bilintresserad assistent.
– Svågern byggde ett till garage intill sitt eget där jag kunde få hålla till. Nu är jag igång igen, säger han och skiner som en sol.
Somrarna tillbringas i bilen på olika bilträffar med Bettan intill sig och hunden Rocky i baksätet. Då mår han som bäst.

Kort om Allan
Namn:
Allan Christiansen
Familj: Fru Bettan och dottern Emma.
Intressen: Massor! Havsfiske, band egna flugor förr, akvariefiskar och inte minst musik. Sjöng ofta på fester förr, idag blir det mest hemmavid.
Framträdande egenskap: Starkt patos för rättvisa. Var nyligen i tidningen efter att ha stått upp mot en ung man som spred rasistisk propaganda på tåget. Mannen blev hotfull när Allan sade ifrån, men Allan stod på sig. "Alla är värda lika mycket!" säger han med eftertryck.
Om Humana: Jag vet inte var ni hittar folk, någon slags kloning måste det vara, alla jag har kontakt med gör det lika bra.