Hem

Fler kontaktuppgifter

Jämställda löner inom Humana

Publicerad: 2022-03-07

I morgon, tisdag den 8 mars, är det den Internationella kvinnodagen och jämställdhetsfrågorna uppmärksammas särskilt av många. Humana, som tidigare utsetts till svenska börsens mest jämställda bolag flera gånger av stiftelsen Allbright, jobbar med jämställdhet och jämlikhet alla dagar om året, både före och efter den 8 mars.

En av de saker vi gör är att undersöka lönegapet mellan kvinnor och män. Det finns enskilda yrkesgrupper inom Humana Sverige som har en bit kvar men kvinnors löner ligger totalt på 100,18% av männens. Det är svårt att komma närmare 100 än så.

Varför är jämställdhet viktigt för dig Johanna Rastad, vd Humana?
— Jag önskar att vi en vacker dag inte ska behöva föra en debatt om att kvinnor och män ska ha rätt till lön efter förmåga och prestation på lika villkor. Målet för mig som vd är att alla som arbetar inom Humana ska veta att lönen inte påverkas av vilket kön du har, var du kommer ifrån i världen, vem du älskar eller andra helt ovidkommande saker. Den ska påverkas av vad du åstadkommer och bidrar med.

Vad gör vi bra och vad kan vi utveckla Nina Marklund Krantz, HR direktör för Humana?
— Jag tycker vi ska vara lite extra stolta över att vi lyckats så pass bra som vi har gjort när det gäller att få bort lönegapet bland verksamhetscheferna. Men det finns också andra frågor som vi som arbetsgivare kan jobba med än lönesättningen. Det är spännande att titta mer på än mer könsuppdelad statistik för att synliggöra eventuella strukturella mönster och könsskillnader och exempelvis i praktiken säkra att både kvinnor och män ges samma förutsättningar för att kombinera arbete och föräldraskap.

För mer information vänligen kontakta:
Patrik Silverudd, presschef Humana
patrik.silverudd@humana.se