Tre händer om varandra, ett glas och en kopp samt en bok och en dator.

Alkohol och riskbruk

Användning av alkohol och andra substanser är ett stort problem i samhället, vilket också berör arbetslivet. Med detta avses sådana som påverkar centrala nervsystemet och inte är tillåtna i arbetsmiljön. Användning av alkohol och andra substanser i arbetslivet leder till negativa hälsoeffekter, förlust av arbetsförmåga, kostnader för frånvaro och säkerhetsrisker, och kan därför inte accepteras.

Mål

Humana ska vara en arbetsplats fri från påverkan av alkohol och andra substanser. Detta innebär ett förbud mot att medarbetare är påverkade eller använder dessa substanser under arbetstid. Även användning utanför arbetstid får inte påverka arbetsförmåga, säkerhet eller trivsel i arbetet.

Vid konferenser, representation och personalfester har vi inom Humana en restriktiv hållning till alkohol. Eventuell servering av alkoholhaltiga drycker ska vara måttfull och det ska alltid finnas ett alkoholfritt alternativ.

Ansvar

Varje chef inom Humana har ansvar för att arbetsmiljön på sin avdelning/enhet är fri från alkohol och otillåtna substanser. I ett gott ledarskap ingår engagemang för medarbetarens situation i arbetet och i rimlig samt möjlig utsträckning även utanför arbetsplatsen. Närmaste chef har ansvar för att undersöka behov av arbetsanpassning och rehabilitering.

Alla medarbetare har ett moraliskt ansvar att hjälpa och stödja en kollega som har ett skadligt bruk av alkohol och andra substanser Om du har misstanke om en kollegas skadliga bruk eller om någon påträffas påverkad på arbetsplatsen är det viktigt att närmaste chef underrättas omgående.

På förekommen anledning förbehåller sig Humana rätten att begära in tester av medarbetare för att säkerställa en säker och hälsosam arbetsmiljö.

Alla medarbetare ska känna till innehållet i denna policy. Information ska ges till nyanställda av närmsta chef under introduktionen.