Tjänsteresa med kund till utlandet
Om du som personlig assistent ska resa till utlandet tillsammans med din kund är det viktigt att både du och din kund kontaktar oss på Humana i god tid innan resan.
Tjänstereseavtal
Inför resan finns det flera saker som behöver göras. Din chef behöver göra riskbedömning av arbetsmiljön på resan och upprätta ett tjänstereseavtal med dig som assistent. Tjänstereseavtalet innehåller olika delar som exempelvis överenskommelser gällande transport, logi, traktamente, arbetstid, vad som händer vid sjukdom, försäkringar mm.
Anmäla utlandsresa till Försäkringskassan
Alla tjänsteresor till utlandet, oavsett vilket land ni ska resa till och hur länge ni vara borta, ska du som personlig assistent anmäla till Försäkringskassan. Försäkringskassan gör en utredning för att avgöra vilken socialförsäkringstillhörighet du ska ha under resan.
Resa inom EU/EES eller i Schweiz och Storbritannien
Din chef kommer fylla i en blankett med uppgifter om Humana och din anställning som du ska bifoga till din anmälan. Du själv anmäler sedan tjänsteresan under Mina sidor på Försäkringskassans webbplats Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. (Länk öppnas i nytt fönster).
Gå till "Alla e-tjänster", scrolla ner en bit på sidan, klicka på "Utomlands" och välj "Ansök om intyg vid tillfälligt arbete utomlands" som bilden visar nedan:
Resa utanför EU/EES eller Schweiz och Storbritannien
För vissa länder som Sverige har avtal med kommer din chef fylla i en blankett med uppgifter om Humana och din anställning som du ska bifoga till din anmälan. Anmälan går i dessa fall till på samma sätt som beskrivs ovan, vid resa till land inom EU/EES.
För andra länder behövs inte någon blankett från din chef. Anmälan ser olika ut beroende på aktuellt land. Prata alltid med din chef på Humana innan du lämnar din anmälan till Försäkringskassan.