1. Start
  2. Personlig assistans
  3. Assistentportalen
  4. Nyheter assistentportalen
  5. Nya a-kasseregler från 1 oktober

Nya a-kasseregler från 1 oktober

Den 1 oktober 2025 träder den nya arbetslöshetsförsäkringen i kraft. I den nya arbetslöshetsförsäkringen baseras ersättningen på inkomst i stället för arbetad tid. Det innebär att uppgifter om arbetad tid och inkomst kommer att fasas ut från arbetsgivarintyget så småningom. Inkomstuppgifterna kommer istället att hämtas direkt från Skatteverket.

Detta innebär på sikt att vi som arbetsgivare inte kommer att behöva lämna uppgifter om arbetad tid och inkomst i arbetsgivarintyget. Dock kommer vi under en övergångsperiod att behöva fortsätta skicka in arbetsgivarintyg precis som vanligt då både de gamla och nya reglerna gäller parallellt. A-kassorna kommer fortsatt behöva uppgifter om arbetad tid och inkomst i ärenden där ersättningsperioden har beslutats innan den 1 oktober 2025. Så länge en person fortsätter på en sådan ersättningsperiod kan a-kassan alltså behöva uppgifter om inkomst och arbetad tid enligt de gamla reglerna.

Som medarbetare beställer du fortsatt intyg på samma sätt som tidigare.


Två kvinnor går utomhus och samtalar.
Två kvinnor går utomhus och samtalar.