
Assistansstöd
Här kommer du vidare till Assistansstöd, där du kan rapportera avvikelser och synpunkter och via Assistansstöd når du även Humanas lärportal!
AssistansstödAlla medarbetare på Humana Assistans har rapporteringsskyldighet. Det innebär i praktiken att du som medarbetare är skyldig att rapportera om du stöter på en situation som innehåller fel och brister i vår verksamhet. En fungerande avvikelserapportering och hantering är avgörande för att kunna förhindra att fel och brister uppstår igen, att sätta in rätt åtgärder och därmed förbättra Humanas verksamhet.
Assistansstöd
Här kommer du vidare till Assistansstöd, där du kan rapportera avvikelser och synpunkter och via Assistansstöd når du även Humanas lärportal!
AssistansstödLex Sarah reglerar medarbetarnas skyldighet att rapportera missförhållanden och påtagliga risker för missförhållanden. Humana Assistans är skyldiga att efter att ha tagit emot en avvikelserapport utreda, dokumentera och avhjälpa samt undanröja missförhållandet eller den påtagliga risken för ett missförhållande. Humana Assistans har också en skyldighet att snarast anmäla allvarliga risker och missförhållanden vidare till Inspektionen för vård och omsorg (IVO). Du hittar mer information i Humanas lärportal där vår obligatoriska utbildning finns samt genom att prata med din chef. Kom ihåg att ta ansvar för att rapportera och det viktigaste är att uppdragschefen omedelbart får information om missförhållandet. Rapportering gör du via Assistansstöd.
En avvikelse kan handla om att våra kunder inte får det stöd som hen har rätt till, men som inte är av så pass allvarlig karaktär att den klassificeras som en lex Sarah. Det kan också vara en arbetsskada, ett tillbud, brister i medarbetarens arbetsmiljö eller brister i de administrativa rutinerna. Är du osäker på typ av avvikelse, så hittar du mer information om detta via avvikelsehanteringen i Assistansstöd, där du även rapporterar.
Det viktigaste är inte vilket slag av avvikelse som rapporteras utan att rapportering sker omedelbart till din uppdragschef.
Uppdragschef ansvarar för att återkoppla till den som rapporterat. Uppdragschefen påbörjar utredningen och kan då behöva kompletterande uppgifter från den som rapporterat och här är det viktigt med samverkan. Syftet med utredningen är att hitta orsakerna som bidragit till den uppkomna situationen. Det handlar aldrig om att hitta syndabockar utan om att hitta möjligheter till förbättring och utveckling. När utredningen är färdig så vidtas åtgärder som förebygger att något liknande uppstår igen. Om situationen är av allvarlig karaktär krävs oftast att uppdragschef tar kontakt med andra avdelningar inom Humana assistans, alternativt externa instanser.
Allt som rapporteras ligger som grund för det systematiska förbättringsarbetet och hjälper oss att prioritera vilka områden vi behöver utveckla och bli bättre inom.
Har en anställd misstanke/kännedom om något allvarligt missförhållande i verksamheten och meddelat detta utan gehör eller av någon anledning inte kan meddela detta till närmsta chef så har Humana en visselblåsarfunktion. Med allvarliga missförhållanden i arbetsgivarens verksamhet avses brott med fängelse i straffskalan, exempelvis bedrägeri, förskingring, trolöshet mot huvudman samt korrupta gärningar såsom givande eller tagande av muta och miljöbrott. Visselblåsarfunktionen är inte till för att anmäla avvikelser eller för att framföra missnöje och klagomål. Visselblåsarfunktionen ersätter heller inte Humana Assistans anställdas skyldigheter att följa rapporteringsskyldigheten.
Gå vår obligatoriska utbildning "Lex Sarah och rapporteringsskyldigheten enligt Lex Sarah" i Humanas lärportal. Lärportalen når du genom att logga in i Assistansstöd, se ovan.
Nedan kan du läsa om lex Sarah i lättläst version och även på Engelska.