Hem

Kontaktuppgifter

Kontakta oss

Fler kontaktuppgifter

En kund har symptom på covid-19 eller är konstaterad smittad. Assistenterna vill inte arbeta. Kunden bedöms av sjukvården som att den skall vara kvar i hemmet. Vad gör vi?

Alla som arbetar inom personlig assistans är en viktig del av samhället och är en samhällskritisk funktion. I detta läge är det därför viktigt att vi arbetar för att upprätthålla vår ordinarie verksamhet. I förlängningen innebär det att den som är frisk går och arbetar.

Det är viktigt att du informerar din uppdragschef vid misstänkt eller konstaterad smitta hos kund. Humana som arbetsgivare gör riskbedömningar löpande för respektive assistans. 

I denna situation finns ett antal saker att tänka på. Både kund och assistent skall så gott det går undvika fysisk kontakt. Givetvis kan det uppstå situationer där det ändå behövs (exempelvis förflyttningar) och då gäller det att ta till rimliga åtgärder.

Om en kund uppvisar symtom på covid-19 eller är konstaterad smittad ska all nödvändig skyddsutrustning användas. Den skyddsutrustning man använder är handskar, skyddsförkläde, visir och andningsmask. All utrustning ska vara CE-märkt och godkänd att använda för vård av covid-19. Andningsmask och visir använder du under hela tiden då du vistas i samma rum som kunden. Följ alltid basala hygienrutiner, saknar du kunskap gå vår utbildning i Lärportalen.