Hem 020-30 31 00 Växeln är öppen vardagar 8-17
Kontakta oss Fler kontaktuppgifter

När kan jag gå tillbaks till jobbet efter att jag varit sjuk, konstaterad smittad av covid-19 eller misstanke om covid-19?

Från 1 november 2021 sker vissa förändringar i rekommendationerna från Folkhälsomyndigheten om testning och hur länge en person som haft symtom eller konstaterat smittad av covid-19 behöver stanna hemma. Vissa av dessa rekommendationer gäller dock inte den som arbetar inom vård och omsorg. För dig som personlig assistent gäller följande från 1 november:

  • Vid symtom ska du stanna hemma och testa dig för covid-19. Detta gäller oavsett om du är vaccinerad eller inte. I väntan på provsvar ska du stanna hemma.
  • Om du testar positivt för covid-19 ska du stanna hemma minst sju dagar efter att du fått symtom. De två sista dygnen ska vara feberfria och allmäntillståndet ska vara gott innan du återgår i arbete.
  • Om du testar negativt kan du återgå till arbetet om du varit feberfri i minst ett dygn och du känner dig frisk. Detta även om vissa luftvägssymtom kvarstår.

I det förebyggande arbetet ska visir och munskydd fortsatt användas i allt vårdnära arbete mindre än två meter från kunden. Skyddsutrustning beställs via våra leverantörer direkt till kund eller via din uppdragschef.