Vi kommer alltså att fakturera dig som kund beloppet som du har fått utbetalat från Försäkringskassan och vi kommer, precis som vanligt, hantera alla löner och de övriga ekonomiska och administrativa delarna. Lönerna till dina assistenter betalas ut av Humana varje månad. Enda skillnaden är att vi nu får pengarna via dig istället för direkt från Försäkringskassan. Huvudregeln i socialförsäkringsbalken är att ersättningen ska betalas ut till kunden, som i sin tur betalar sin anordnare (så det är i sig inget konstigt). Vi arbetar på att göra en så smidig lösning som möjligt för våra kunder trots Försäkringskassans (FK) agerande.
Från när gäller detta?
Som vi tolkar det i dagsläget gäller det från 7 februari 2023, den dagen då Försäkringskassan meddelade beslutet.
Vad händer nu, hur fungerar det?
I korthet kommer det att gå till såhär:
- Skicka in rätt blankett till Försäkringskassan. För att assistansersättningen ska kunna betalas ut till dig behöver du anmäla ett konto, om du inte redan har ett anmält konto hos Försäkringskassan (se information nedan). Detta görs bara en gång. Vår supportavdelning hjälper dig gärna vid behov!
- Försäkringskassan betalar ut ersättningen runt den 20:e varje månad till det konto som du uppgett.
- Humana skickar ut en faktura för hela beloppet som Försäkringskassan betalat ut. Kommer ungefär samtidigt som insättningen från Försäkringskassan.
- Betala fakturan så snabbt du kan till Humana med pengarna du fick från Försäkringskassan.
- Humana betalar ut löner till dina assistenter och sköter de övriga ekonomiska delarna.
- Tidrapportering sker som vanligt hos oss i vårt system.
Har du frågor kring utbetalningarna?
Har du ytterligare frågor som denna sida inte svarar på så kontakta vår support. Längre ned på sidan hittar du de vanligaste frågorna och svaren.
Vi har en supportgrupp som specialiserar sig på det nya sättet som utbetalningar sker. De har har kontakt med Försäkringskassan och får löpande uppdateringar. Du är välkommen att kontakta vår särskilda Humanasupport. Tänk på att det kan uppstå köer, försök då lite senare eller skicka ett mejl.
Kontaktuppgifter till vår särskilda support
Humanasupporten tel: 020-70 80 01 knappval: 4
Öppet vardagar kl. 8-17
Mejladress: utbetalningar@humana.se
Humana vill påminna dig som kund att vara vaksam för risk för bedrägeri och vara försiktig med ditt bank-id. Humana kommer aldrig att skicka förfrågningar per telefon, sms eller mejl där vi ber dig att logga in på ditt bank-id. Vårt bankgironummer är 5123-5885. Det är alltså till detta bankgironummer fakturorna ska betalas varje månad. Det finns inget OCR-nummer som ska uppges vid betalning, det är enbart fakturanummer som ska skrivas in i meddelanderutan vid inbetalningen.
Vilka blanketter ska skickas in?
Blankett 5605 ska användas för vuxna kunder och de som har god man eller förvaltare som inte redan har ett konto anmält till Försäkringskassan. För barnkund som har två vårdnadshavare måste blankett 3079 skickas in oavsett om du har konto registrerat sedan tidigare. Detta för att båda vårdnadshavarna måste skriva under. Är du ensam vårdnadshavare till barnkund och inte har ett bankkonto registrerat hos Försäkringskassan ska du använda blankett 5605. Vill du som ensam vårdnadshavare uppge ett eget konto för utbetalning av ersättningen så ska du använda 3079.
Blankett 5605 för vuxna
Denna blankett används av kunden själv, god man eller förvaltare. Blanketten behöver endast skickas in om du inte har ett bankkonto registrerat hos Försäkringskassan. Den går att fylla i elektroniskt på hemsidan för dig som kund, alternativt skriva ut en pappersblankett. För god man eller förvaltare måste den fyllas i på pappersblankett. Som vuxen kan du inte ha två olika konton registrerade för olika utbetalningar hos Försäkringskassan
Vill du ha blanketten utskriven och skickad till dig med ett svarskuvert? Kontakta din uppdragschef så hjälper hen dig.
Blankett 3079 för alla barnkunder med två vårdnadshavare
När det finns två vårdnadshavare måste båda skriva under blanketten vem som ska vara betalningsmottagare för assistansersättningen hos barnet. Använd blankett 3079 Begäran betalningsmottagare och anordnare. Där anger man också till vilket konto ersättningen ska betalas ut.
Som vårdnadshavare kan du för ditt barn ha ett konto för assistansersättningen och att annat för vårdnadshavarens egna ersättning (som till exempel VAB). Ange då barnets eget konto för assistansersättningen på blankett 3079.
Vi (Humana) kommer att skicka ut denna blankett till alla våra barnkunders vårdnadshavare inom de närmaste dagarna och hjälpa er se till att den kommer in till Försäkringskassan.
Barnkund med en vårdnadshavare
De flesta vårdnadshavare har ett konto registrerat hos Försäkringskassan. Men är du ensam vårdnadshavare och inte har ett bankkonto registrerat hos Försäkringskassan ska du använda blankett 5605. Har du som ensam vårdnadshavare redan ett konto anmält men vill ha ett eget konto för utbetalning av ersättningen så ska du använda blankett 3079.