Den 7 februari meddelade förvaltningsrätten att de har beviljat Humanas ansökan om inhibition av vårt tillstånd att bedriva assistans. Det betyder att Inspektionen för vård och omsorgs (IVO) beslut att dra in tillståndet för Humana inte gäller. IVO överklagade den 14 februari förvaltningsrättens beslut att bevilja inhibition till kammarrätten. Den 17 februari meddelade kammarrätten att de inte beviljar prövningstillstånd vilket innebär att Humana Assistans kan driva verksamheten vidare tills beslut har fattats i förvaltningsrätten. IVO har inte överklagat kammarrättens beslut att inte ge prövningsstillstånd.
Vad händer nu?
I och med att kammarrätten avslog IVO:s överklagan så fortsätter vår verksamhet som vanligt i väntan på dom i förvaltningsrätten.
Här kan du läsa pressmeddelande och andra nyheter
Till våra kunder
Längre ner på denna sida hittar du frågor och svar riktade till dig som kund. Verksamheten och din assistans fortsätter som tidigare.
Till våra personliga assistenter
Eftersom att vi har fått inhibition så fortsätter du att jobba som tidigare hos din kund.
Arbetsförmedlingen förvarnad
Som arbetsgivare har vi en skyldighet att förvarna Arbetsförmedlingen skyndsamt om det finns en risk för att vi står inför uppsägningar. Utifrån den situation vi befinner oss i med indraget tillstånd förvarnade Humana Assistans Arbetsförmedlingen den 2 februari om att uppsägningar kan komma att ske om inhibition nekas.
Det finns inte risk för uppsägningar i dagsläget eftersom att kammarrätten har meddelat att de inte beviljar IVO´s prövningstillstånd för sitt överklagande. Det innebär att Humana Assistans kan fortsätta att bedriva verksamhet under tiden som sakfrågan avgörs i domstol.
Vi skickar information löpande till våra kunder och assistenter främst via mejl och intranät. Är du kund, assistent eller anhörig och saknar utskick kontakta din uppdragschef så hjälper hen dig vidare.
Vi vill också rikta ett uppriktigt tack till alla kunder, anhöriga och anställda som så tydligt står på vår sida och förutsätter att vi gjort rätt för oss.
Försäkringskassan stoppar utbetalning av assistansersättning till Humana
Den 7 februari fattade Försäkringskassan beslut att inte betala ut assistansersättningen till Humana utan direkt till dig som kund. Humana fakturerar det utbetalade beloppet till kunden som för göra en inbetalning. Huvudregeln i socialförsäkringsbalken är att ersättningen ska betalas ut till kunden, som i sin tur betalar sin anordnare (så det är i sig inget konstigt) men man har som kund kunnat välja att FK ska betala ut direkt till Humana. Det alternativen finns inte längre. Vi arbetar på att göra en så smidig lösning som möjligt för våra kunder.
Information om utbetalning av assistansersättningen
Den här sidan uppdateras löpande med information.