1. Du är här: myHumana och FAST
Sebastian och Niklas ler mot varandra

Login myHumana och FAST

Tillbaka till personlig assistans
Nu byter vi från Humanakoll/Quinyx till FAST för schema- och tidrapportering och Humanakoll stängs den 19 oktober. Alla personliga assistenter får också ett nytt intranät www.myhumana.info

Just nu får vi många frågor om hur man loggar in i FAST och supporten har ibland lite väntetid. För att vi ska kunna hjälpa dig snabbt behöver du ha ditt anställningsnummer redo. Du hittar det i mejlet du har fått av Humana via GetAccept.

Se frågor och svar här nedan för svar på de vanligaste frågorna. Tänk på att det inte är samma lösenord till FAST som myHumana. 

Dina användaruppgifter till myHumana (din humanamejl och tillfälliga lösenord) skickades till dig 1 oktober via SMS och din privata mejl. Håll utkik efter info från Humana via verktyget Getaccept.

  • Dina arbetstider i september attesteras som vanligt i Humanakoll.
  • Du når FAST via myHumana
  • All arbetad tid i oktober attesteras i FAST.
  • Du får ett nytt intranät och en egen humanamejl.

Frågor och svar

    1. Gå till FAST
    2. Tryck på "Återställ lösenord" längst ner på sidan under "Glömt lösenord". Detta gäller första gången du loggar in.
    3. Skriv in din mejladress du fått från Humana: fornamn.efternamn@humana.se. (om du har ett vanligt namn kan det vara så att du behöver lägga till en siffra, till exempel anna.andersson2 – ta i så fall kontakt med supporten för att få hjälp.) Du får sen ett nytt lösenord skickat till dig via SMS eller din Humanamejl. Du når din Humanamejl i myHumana.
    4. Gå tillbaka till inloggningssidan, skriv in din Humanamejl igen, förnamn.efternamn@humana.se och klicka i "Assistent", fyll i ditt nya lösenord och klicka på "Logga in." I FAST kan du byta ditt lösenord i menyn under "Inställningar".

    Så får du FAST som en genväg/webbapp i din mobil

    Har du problem att logga in? Kontakta supporten 020 70 80 01

    Ser du inte ditt schema kan det bero på att inget schema är inlagt för dig. Kontakta din kund- och assistentansvarig eller arbetsledare som behöver lägga upp schemat.

  1. Klicka på play-knappen för att köra igång filmen på 3 minuter som visar alla steg. 

    Så får du myHumana som genväg/webbapp i mobilen

    Så loggar du in i myHumana

    • Logga in på www.myhumana.info med de uppgifter du fått på din privata mejl via GetAccept. 

    • Du blir ombedd att byta lösenord till myHumana första gången du loggar in. Följ instruktionerna. Tänk på att lösenordet måste vara minst 8 tecken långt, innehålla en stor bokstav, liten bokstav och en siffra eller ett specialtecken.

    • När du är inloggad i myHumana ser du ikonen "FAST" på sin startsida under appar och verktyg. Vill du gå vidare dit, tryck på den.

    • Första gången du ska logga in i FAST behöver du trycka på "återställ lösenord" direkt. Det är inte samma lösenord till FAST som myHumana. 

    • Skriv in din nya humanamejl, förnamn.efternamn@humana.se.

    • Du får då ett nytt lösenord till FAST på sms till din mobil.

    • Logga in i FAST med din humanamejl, förnamn.efternamn@humana.se, och det nya lösenordet du fick på sms.

    1. Kolla din mejl och leta efter mejlet från GetAccept och Humana
    2. Kolla i skräpposten i din mejl så det inte hamnat där
    3. Ta reda på ditt anställningsnummer. Du hittar det i mejlet du har fått av Humana via GetAccept eller på din lönespecifikation i Kivra. Det här behöver du i kontakt med support.
    4. Ring Humanasupporten på 020 70 80 01 och välj knappval 3. Be om hjälp med att logga in på myHumana och uppge ditt anställningsnummer.
  2. Dubbelkolla att du har koll på alla steg. Det är till exempel inte samma lösenord till FAST som det är till myHumana. Din nya humanamejl är ditt användarnamn. Se en snabb sammanställning här

    Kontakta oss vardagar mellan kl. 8-17 020-70 80 01 om du behöver hjälp med att logga in.

    1. Tryck 1 för frågor om lön
    2. Tryck 2 för frågor om schema och tidrapportering
    3. Tryck 3 för intranät/myHumana. 
  3. Du kan gå utbildningarna i FAST i Humanas lärportal Academy och lära dig mer om hur FAST fungerar. Tänk på att din privata mejl används fortfarande för att logga in på lärportalen Humana Academy. Tipsa gärna dina kollegor om våra utbildningar.

    Se filmen – så här attesterar du i FAST via mobilen

    Klicka på play-knappen för att köra igång

    Se filmen – så här attesterar du i FAST via datorn

    Klicka på play-knappen för att köra igång

  4. Du kan gå utbildningarna i FAST i Humanas lärportal Academy och lära dig mer om hur FAST fungerar. Tänk på att din privata mejl används fortfarande för att logga in på lärportalen Humana Academy. Tipsa gärna dina kollegor om våra utbildningar.

    Ser du inte ditt schema i FAST kan det bero på att inget schema är inlagt för dig. Kontakta din kund- och assistentansvarig eller arbetsledare som behöver lägga upp schemat.

    Se filmen – så här fungerar FAST i mobilen

    Klicka på play-knappen för att köra igång

    Se filmen – så här fungerar FAST på datorn

    Klicka på play-knappen för att köra igång

  5. Genom myHumana får du som assistent enkel tillgång till dokument, information och nyheter samlat på ett ställe. För att kunna säkra upp att alla får tillgång till detta har vi också gett alla en Humanamejladress, så att du kan använda denna kopplat till ditt arbete. Du kommer åt mejlen via Outlook-appen i myHumana.

    Din mejl är ditt nya användarnamn, förnamn.efternamn@humana.se. Tänk på att din privata mejl används fortfarande för att logga in på lärportalen Humana Academy.

  6. FAST kommer att underlätta administrationen för alla och skapa möjligheter för dig som personlig assistent att kunna dokumentera digitalt. Alla som jobbar med våra kunder kommer att ha tillgång till samma information och arbeta i samma system. FAST är skapat för just personliga assistenter. Detta skapar en ökad trygghet för våra kunder, som självklart också kommer ha tillgång att logga in.  

  7. Nu när vi har bytt till ett nytt schema- och tidrapporteringssystem, FAST, kan du bara logga in i Humanakoll/Quinyx till och med den 19 oktober. Ditt schema för oktober hittar du istället i FAST och det är även där du attesterar dina tider.

  8. MyHumana – ett intranät för alla – tillgängligt i mobilen!
    Här kan du hitta information kring din anställning, dina förmåner och annan nyttig information. Du kommer också löpande att kunna läsa nyheter om vad som händer på Humana. Helt enkelt så når du allting som har med arbetet att göra på intranätet.

    I myHumana hittar du ditt nya schema- och tidrapporteringssystem FAST. Det är inte samma lösenord till myHumana och FAST. Tryck på "glömt lösenord" första gången du loggar in till FAST.

    När du är inloggad finns utbildningar och instruktioner så att du kan enkelt komma igång med ditt nya schema- och tidrapporteringssystem under oktober.

    Du når intranätet via länken www.myhumana.info

Hjälp att komma igång erbjuds via webbsändning kl. 10 varje vardag

Humana erbjuder daglig webbsändning på 15 minuter där du som arbetsledare eller assistent kan ställa frågor och se hur man loggar in i myHumana och FAST. Kollegor guidar dig in i våra nya gemensamma system via mötesverktyget Teams. Om du kollar via mobilen behöver du ladda ner appen Teams i förväg.

Du når presentationen via nedan länk varje vardag från den 1-16 oktober klockan 10.00.

Webbsändning via Teams

Vill du hellre se en inspelad version, klicka här!