Hem 0771-11 33 11 Ring för placeringsrådgivning och förfrågan
Sök bland våra enheter Verksamhetsfilter med flera urvalskriterier

Här hittar du de metoder som vi arbetar med i våra verksamheter. Kontakta oss för mer information!

  1. ART, Aggression Replacement Training, är ett manualbaserat preventionsprogram för ungdomar som beter sig aggressivt.

    Läs mer om ART

  2. A-CRA och CRA är evidensbaserade behandlingsprogram för ungdomar och vuxna med alkohol och drogproblem. Båda programmen rekommenderas i Socialstyrelsens riktlinjer.

    Läs mer om A-CRA

  3. ACC (Assertive Continuing Care Protocol) är en manualbaserad metod för eftervård av ungdomar och unga vuxna med skadligt bruk eller beroende av alkohol eller narkotika, utvecklad utifrån metoden CRA (Community Reinforcement Approach).

    Läs mer om ACC här

  4. ACT är en förkortning för Acceptance and Commitment ­ Therapy. Det är en terapiform som oftast används vid terapeutisk behandling.

    Läs mer om ACT

  5. ADAD är en bedömningsmetod för unga missbrukare och unga med social problematik.

    Läs mer om ADAD

  6. Att kommunicera är en grundläggande rättighet. En del personer vi möter har svårt att förstå eller själva använda det talade språket. Alternativ kompletterande kommunikation (AKK) kompenserar för bristande kommunikationsförmåga. Att stärka individens förmåga att kommunicera ökar självständighet, delaktighet och förutsägbarhet i vardagen. AKK är ett samlingsnamn för de olika metoder och kommunikationssätt som kan användas för att stödja individen i att förstås och bli förstådd av sin omgivning.  

    Exempel på AKK:

    • Grafisk AKK (bilder, foto, symboler)  
    • Tecken som stöd (kallas TAKK)   
    • Talande hjälpmedel, pratapparater och samtalsapparater  
    • Ritprat, seriesamtal och sociala berättelser  

    Läs mer om AKK

  7. Ungdomskriminalitet är ett växande fenomen inom vissa subgrupper och ett mycket kostsamt samhällsproblem. Humana har därmed tagit fram ett brottsförebyggande program, B12, utifrån just framgångsrika påverkansfaktorer och kognitiv beteendeterapi (KBT). Programmet är uppbyggt kring 12 sessioner och är konstruerat precis som ett traditionellt KBT-protokoll med en kartläggningsdel, en interventionsdel samt en vidmakthållande del.

    Personer som kan inkluderas i programmet beslutas genom ett bedömningsinstrument som fokuserar på kriminogena riskfaktorer. Det huvudsakliga screeningformuläret i manualen mäter antisociala värderingar och hänvisar även till specifika övningar i programmet. Behandlaren vägleder den kriminella ungdomen i att utvärdera tankemönster och värderingar. Programmet jobbar med bland annat kognitiva tekniker och acceptansstrategier vilket innebär att klienten utmanar sitt eget tänkande och hittar verktyg för hur dessa tankar ska hanteras. För att mäta insatsens effekt innehåller programmet ett testbatteri. Mätning görs både i början och i slutet.

  8. Samtalsinterventioner som fokuserar på självmedkänsla (compassion på engelska) tillhör vad som brukar kallas tredje vågens kognitiva beteendeterapier. Metoden utvecklades först för att hjälpa personer med hög självkritik och låg självkänsla, men den har senare kommit att användas även vid andra tillstånd, som beteendestörningar, psykisk sjukdom eller olika typer av utsatthet.

    Läs mer om CFT

  9. Connect är ett anknytningsbaserat program för stöd till föräldrar, familjehem och behandlingspersonal. Humana håller i handledning och utbildning inom Connect.

    Läs mer om Connect

  10. Den filosofi som utgör grunden till CPS är: Children do well if they can som jag översätter med: Barn beter sig bra om de kan.

    Läs mer om CPS här

  11. CRA (Community Reinforcement Approach) är en manualbaserad metod för behandling av skadligt bruk eller beroende av alkohol eller narkotika.

    Läs mer om CRA

  12. Dialektisk beteendeterapi är en form av kognitiv beteendeterapi som syftar till att minska självskadande beteende hos personer med emotionellt instabil personlighetsstörning (tidigare borderline personlighetsstörning).

    Läs mer om DBT

  13. ERGT är en gruppbehandling som ges två timmar per vecka under 16 veckor, inriktad på att minska självskadebeteende och andra impulsiva och destruktiva beteenden genom att öka förmågan till känsloreglering.

    Läs mer om ERGT

  14. ESL är en metod som i första hand tagits fram för personer med schizofreni men används ofta för klienter med psykiska funktionsnedsättningar och medföljande funktionshinder oavsett diagnos. Metoden kan också vara brukbar på ungdomar eller vuxna där det av olika anledningar finns ett behov att underlätta det dagliga livet och bidra till en ökad livskvalité. I metoden arbetar man med att öka klientens delaktighet i insatser, färdighetsträning och öka förmågan att hantera vardagliga utmaningar.  

    ESL bygger på:  

    • Socialfärdighetsträning 
    • Kognitiv beteendeterapi 
    • Kunskaper om psykiska funktionsnedsättningar 
    • Allmänna erfarenheter vid rehabilitering 

    Läs mer om ESL

  15. Programmet Ett nytt vägval syftar till att förebygga och minska återfall i brott hos ungdomar i riskzon för kriminalitet. Programmet är en efterföljare till det tidigare Vägvalet.

    Läs mer om Ett nytt vägval

  16. FREDA är standardiserade bedömningsmetoder tänkta att användas i socialtjänstens arbete mot våld i nära relationer och består av tre instrument och en manual om hur instrumenten ska användas.

    Läs mer om FREDA här

  17. GAIN (the Guided Assesment of Intervention Needs) är en metod för att identifiera behandlingsbehov och som guide för att fatta beslut om behandling för barn under 12 år som uppvisat oroväckande sexuellt beteende. GAIN används för att identifiera dynamiska faktorer (de som kan ändras/förändras), och statiska faktorer (de som är historiska/inte kan förändras) för att adressera dessa i behandling och på så sätt minska möjligheten för barnet att upprepa oroväckande sexuella beteenden.

    GAIN faktorerna är baserat på det kunskapsläge som finns idag och kan komma förändras när kunskap ökar. GAIN består av 34 variabler inom 6 olika områden. Variablerna kodas som förekommande, kanske/delvis förekommande eller inte förekommande inom en viss tidsram. Bedömningen är baserad på den information som finns idag och skall anses som relevant för de nästkommande sex månaderna. Bedömningen är en färskvara och uppföljande bedömningar bör göras då nya uppgifter som kan påverka bedömningsunderlaget framkommer eller om det gått sex månader sedan senaste uppdateringen.

  18. HAP har en kognitiv-beteendeterapeutisk (KBT) orientering med fokus på integration av känslor, kognitiv utveckling och beteendeförändring.

    Läs mer om HAP här

  19. I Sverige har ridning som fritidsaktivitet och rehabilitering för personer med funktionshinder funnits sedan slutet av 1950-talet. Andra namn på metoden är Ridterapi och Equine Assisted Therapy (EAT).

    Läs mer om HUT

  20. IHF (intensiv hemmabaserad familjebehandling) är en manualiserad och utvärderad metod som vänder sig till familjer med komplexa problem, med målet att barnet eller ungdomen ska kunna bo kvar hemma. Vi erbjuder utbildning och handledning för IHF.

    Läs mer om IHF

  21. KASAM – känsla av sammanhang (på engelska SOC – sense of coherence) är ett skattningsformulär baserat på den salutogena modellen framtagen av Aaron Antonovsky på 1990-talet.

    Läs mer om KASAM

  22. KIBB (Kognitiv Integrerad Behandling vid Barnmisshandel) är en behandlingsmodell för familjer där det finns risk för eller har förekommit fysisk misshandel mot barn. Modellen bygger på (CPC-CBT, The Combined Parent – Child Cognitive – Behavioral Therapy) som utarbetades av Melissa Runyon vid Cares Institute, New Jersey.

  23. Kognitiv beteendeterapi (KBT) är en sammanslagning av Kognitiv psykoterapi, som bygger på teorier om våra tankar och vår informationsbearbetning och Beteendeterapi, som bygger på inlärningsteori.

    Läs mer om KBT

  24. Programmen innehåller avsnitt och övningar om att väga för och nackdelar med brott, problemlösning, utmana kriminella tankar, brottsoffer och social färdighetsträning.

    Läs mer om Kriminalitet som livsstil

  25. En metod för hantering av problemskapande beteende. Metoden är en standard på alla Humanas HVB för barn och unga och på våra LSS-boenden. Vi erbjuder utbildning och handledning inom LAB.

  26. Motiverande samtal började som en metod för att hjälpa människor i förändring kring missbruk och riskbruk i slutet av 80-talet, idag används metoden i många olika sammanhang där förändringsarbete eller att stötta människor att växa är i fokus. Det unika med MI är något som kallas för MI-anda. Det är den grund som själva samtalstekniken i metoden vilar på.

    MI-andan kännetecknas av ett tankesätt att alla människor har en egen inneboende styrka och drivkrafter som behandlare kan hjälpa till att plocka fram genom att skapa relation och allians, genom att vara lyhörda och empatiska, genom att betona autonomi och ha en framkallande ton. Detta görs med hjälp av samtalsteknikerna i MI som kännetecknas av ett aktivt och reflexivt lyssnande.

    Humana håller kontinuerligt utbildningar i MI.

    Läs mer om MI

  27. Inom LSS arbetar Humana mot mål som finns i brukarens genomförandeplan med hjälp av MI. MI är en metod som bland annat vilar på en speciell MI-anda. I den andan möter vi våra klienter utifrån äkta empati, en betoning på autonomi, det vill säga klientens självbestämmande och integritet med hjälp av specifika samtalsfärdigheter. Precis som man beskriver enligt 6§ i Lagen om stöd och service.

    De som bor på Humanas gruppboenden har olika funktionsnedsättningar vilket kan vara en utmaning för samtalsledare. Utöver att vara väl insatt i sina brukares eventuella diagnoser och sårbarheter så behöver personal även vara insatt i hur man kan hitta alternativa vägar för kommunikation om det skulle behövas. Personal behöver vara flexibel och hitta rätt kommunikationsväg för varje unik brukare. I Humanas utbildning ”MI LSS”, så lägger vi stort fokus på MI-andan och att hitta en alternativ nyckeln i kommunikation för brukarna. En del klienter behöver alternativ till öppna frågor och reflekterande som är en grund i samtalstekniken i MI. När vi använder oss av förhållningssättet MI för LSS så gör vi ofta det i kombination med Alternativ kompletterande kommunikation, exempelvis med bild-stöd.

  28. MIM – Marschak Interaction Method är en samspelsbedömning där man spelar in olika samspelsövningar som utförs av förälder tillsammans med sitt barn/ungdom.

    Läs mer om MIM

  29. Miljöterapi utvecklades i England under 1940-talet och började användas i Sverige ungefär 30 år senare. Andra benämningar är terapeutiskt samhälle och terapeutiskt kollektiv som främst avser institutionsvård samt socialterapi och socialpsykiatri.

    Läs mer om miljöterapi

  30. MRT är en systematisk kognitiv-beteende, steg för steg behandlingsstrategi.

    Läs mer om MRT

  31. PBS (Positivt beteendestöd) är ett förhållningssätt som syftar till att främja utveckling och livskvalitet och att förebygga, samt minska olika typer av problemskapande beteenden, för personer som har behov av insatser från omgivningen och samhället.

  32. Psykoedukation/psykopedagogik avser riktad information i olika former till personer med psykiska besvär eller sociala problem, vanligen också till deras familjer, om problemens natur.

    Läs mer om Psykoedukation

  33. rePULSE® är en metod som använts dagligen inom skola, socialtjänst, BUP och HVB för impulskontroll och träning av sociala färdigheter. Genom att strukturerat kartlägga olika situationer och reflektera kring de tankar och känslor som uppstått blir man bättre rustad för framtiden.

    Läs mer om rePULSE

  34. SofS är en modell för bedömning av barns skydd genom utredning och uppföljning i den sociala barnavården (socialtjänstens individ- och familjeverksamhet gentemot barn och unga).

  35. Sköldis är en teknik som används för att hjälpa barn som har problem med sexuellt utåtagerande beteende.

    Läs mer om Sköldis här

  36. SDQ är en bedömningsmetod som används för att mäta barns och ungdomars psykiska hälsa. Formuläret bygger på erfarenheter från två andra etablerade och internationellt väl spridda instrument, Rutters formulär och Child Behavior Checklist (CBCL).

    Läs mer om SDQ

  37. TEACHH (Treatment and Education of Autistic and related Communication handicapped Children) är ett pedagogiskt arbetssätt anpassat för personer med en diagnos inom AST (Autismspektrum tillstånd). Det är utarbetat av Division TEACCH i North Carolina, USA. Programmets syfte är att tydliggöra vardagen så att dessa personer blir mer självständiga.

  38. En teckenekonomi är ett belöningssystem som syftar till beteendeförändring. Andra namn är exempelvis förstärkningssystem och kontingensträning. Metoden kan användas enskilt eller ingå som en del av en mer omfattande insats.

    Läs mer om Teckenekonomi

  39. Trauma fokuserad kognitiv beteendeterapi (TF-KBT) är en evidensbaserad behandlingsmodell som riktar sig till barn, tonåringar och deras föräldrar för att hjälpa dem hantera efterdyningarna av traumatiserande händelser.

    Läs mer om TF-KBT

  40. TFCO är ett manualbaserat beteendeträningsprogram som vänder sig till familjer med omfattande problem, där situationen är så pass allvarlig att en placering på SIS institution eller HVB är alternativet.

    Humana håller kontinuerligt i utbildningar inom TFCO.

    Läs mer om TFCO

  41. Traumamedveten omsorg är ett forskningsbaserat förhållningssätt som ger kunskap och färdigheter för viktiga vuxna som i sin vardag möter barn och ungdomar som bär på erfarenheter av svåra och påfrestande händelser.

  42. Tolvstegsprogrammet är ett självhjälpsprogram som skapades av Anonyma Alkoholister (AA) i mitten av 1930-talet. Tolvstegsmetoden bygger på den så kallade Minnesotamodellen för alkohol- och drogberoende och utvecklades under 1940- och 50-talen i Minnesota, USA.

  43. Trappan är en modell för krissamtal med barn som upplevt våld i sin familj. Barnsamtalen utgör en del av socialtjänstens och organisationers större arbete med våldsutsatta familjer.

    Läs mer om trappanmodellen här 

  44. Återfallsprevention är en form av kognitiv beteendeterapi (KBT) och syftar till att förebygga återfall i missbruk. Metoden utvecklades av amerikanska forskare och började användas i Sverige under senare delen av 1980-talet.

  45. Personer som utvecklat ett beroende av narkotikaklassade läkemedel behöver ofta behandling och stöd för att bryta sitt beroende. Öronakupunktur används som en kompletterande behandling för att lindra avvänjningssymtom och minska risken för återfall.

    Läs mer om NADA (National Acupuncture Detoxification Association) här

Riskbedömningar

Humana erbjuder olika former av strukturerade riskbedömningar för att underlätta bedömningar inför om det kan komma bli aktuellt med placering. Kontakta oss för mer information!

Övrigt

  1. Autism är en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. En autismdiagnos var tidigare ovanligt men i takt med att kunskaperna ökar har man kunnat upptäcka fler personer med autism. Cirka 1-2 procent av Sveriges befolkning bedöms ha någon form av autism.

    Personer med autism har begränsningar i social kommunikation och socialt samspel. Begränsade beteenden, intressen och aktiviteter är vanligt.

    Läs mer om AST

  2. I lagen finns det sju diskrimineringsgrunder. Dessa är kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.

    Läs mer om diskrimineringsgrunderna

  3. Intellektuell funktionsnedsättning (IF) innebär att det kan vara svårt att förstå, lära sig saker och att bli självständig. Med rätt stöd och anpassningar kan personer med IF klara mer i sin vardag. IF kallas även för utvecklingsstörning.

    Läs mer om IF

Vill du veta mer?

Kontakta Humanas metodchef:

Vad innebär rollen som Humanas metodchef?

"Som metodchef säkerställer jag att våra verksamheter inom individ och familjeomsorgen får rätt utbildning och handledning för sin uppgift. Dessutom har jag det stora nöjet att leda ett team av metodgaranter och handledare. Metodgaranter är något unikt som vi har på Humana; en person som är expert på en viss metod och ansvarar för att utbilda och stödja verksamheterna i metoden. Denna roll utvecklades för att vi ska kunna ge våra klienter bästa möjliga stöd och behandling."