Kollektivavtal
Inom Humana är bra löner, pensionsavsättningar och försäkringar en självklarhet. Genom kollektivavtal och facklig samverkan skapar vi förutsättningar för bästa möjliga
anställningstrygghet.
På Humana omfattas du som personlig assistent av Vårdföretagarnas och Kommunals kollektivavtal. Avtalet reglerar sådant som tjänstepension, arbetstid, semester, löneutfyllnad vid föräldraledighet och sjukdom, försäkringar och medbestämmande.
Genom vårt kollektivavtal får du även ett antal olika försäkringar via AFA-försäkring.
Sjukdom
AGS – Avtalsgruppsjukförsäkring
Vid sjukskrivning kompletterar AGS den ersättning du får från Försäkringskassan, från dag 15 till dag 360.
Arbetsskada
TFA – Trygghetsförsäkring vid arbetsskada
Om du drabbas av en arbetsskada kan du få ersättning från TFA, exempelvis inkomstbortfall, kostnad för läkarvård, sveda och värk med mera.
Föräldraledighet
FPT – Föräldrapenningtillägg
FPT ger dig ungefär 10 % extra ersättning för de dagar du tar ut föräldrapenning.
Dödsfall
TGL – Tjänstegrupplivförsäkring
Ersättning till efterlevande vid dödsfall.
Uppsägning på grund av arbetsbrist
AGB – Försäkring om avgångsbidrag
Vid uppsägning på grund av arbetsbrist kan ett engångsbelopp utbetalas till dig som 40 år innan sista anställningsdagen och arbetat minst 50 månader under en 5-årsperiod.
Avsättning till tjänstepension vid frånvaro
Premiebefrielseförsäkring
Försäkringen betalar in pensionspremie för tjänstepension om du har föräldrapenning, graviditetspenning, sjukpenning med mera.