Hem

Fler kontaktuppgifter

"Att bli familjehem är bland det bästa vi gjort"

Publicerad: 2022-06-14

I senaste numret av tidningen Omtanke berättar familjehemsmamman Sanna Nöjd hur det är att vara familjehem. Om känslan att möta ett barn som står med en liten väska som innehåller allt de äger och har. "Vilka kämpar de är, allihop, det gör ont i hjärtat att tänka på vad de har varit med om".

Redan när Sanna var 18 såddes ett frö hos henne att bli familjehem. 2008 var det dags, de egna barnen var tonåringar och hon kände att hon och maken hade den tid som krävdes. Efter utredning fick de ta emot en pojke på 13 år – och det fungerade inte alls.
– Vi tänkte att om vi bara gav honom kärlek så skulle resten lösa sig, men så var det inte. Han hade för stora problem och vi fick inte tillräckligt med stöd. Jag grät när han åkte för att jag tyckte att vi hade misslyckats.

Det dröjde innan de tog emot en ny placering, men när de fick höra om familjehemsföretag som hade konsulenter som stöd bestämde de sig för att ge det en ny chans. Den vägen kom de så småningom i kontakt med Humana som de är väldigt nöjda med.
– Det är en trygghet att kunna ringa sin konsulent dygnet runt och vill jag att någon av dem kommer så gör de det, oftast redan nästa dag. Om jag av någon anledning inte har möjlighet att ringa samtal, till skola eller myndigheter så hjälper de till med det. De har också all kontakt med socialtjänsten, vilket är väldigt skönt.

Hittills har det blivit tio placeringar, barn som har varit med om tunga saker. För Sanna är det viktigt att visa att hon är närvarande. Hon har insett att hon är bra på att få barn och unga att öppna sig.
– En del människor tror att man gör det här för pengar, men så är det inte. Vi har ett stort hjärta, älskar barn och vill hjälpa.

Läs artikeln i tidningen Omtanke

Läs om att bli familjehem på Humana