Hem

Fler kontaktuppgifter

Humana förvärvar Vintergatan AB

Publicerad: 2022-06-01

Humana förvärvar omsorgsföretaget Vintergatan AB i Alingsås. Förvärvet kompletterar Humanas verksamhet inom HVB och stödboende med sitt unika koncept där de unga vuxna bor i egna lägenheter.

Vintergatan AB bedriver HVB boende med 11 lägenheter för unga vuxna i åldern 18-25 samt två stödboendelägenheter för unga i åldern 16-20 år. Samtliga klienter bor i individuella lägenheter, där personal finns tillgänglig dygnet runt i anslutande baslägenhet. Vintergatans helårsintäkt uppgår till cirka 14 miljoner kronor och bolaget har ett tjugotal anställda.

– Vi är mycket glada över att Vintergatan AB blir en del av Humana och att vi får möjligheten att utvecklas tillsammans. Vintergatan AB bedriver en verksamhet av hög kvalitet och kompletterar Humanas erbjudande inom HVB. Företaget har värdegrunden som en central och styrande del i sin verksamhet. När vi fick möjlighet att lära känna Vintergatans ägare upplevde vi en intressegemenskap och en samsyn i grundläggande värdegrundsfrågor och i synen på kvalitet och människor. Vi såg också en möjlighet att komplettera varandras kompetens och tillsammans bli ännu bättre, säger Titti Lilja, affärsområdeschef Individ och familj på Humana.

– Vi ser fram emot att bli en del av Humana där Vintergatans anda kan fortsätta att växa. Det känns tryggt och spännande inför framtiden. Med Humana som ny ägare kommer det att innebära nya möjligheter till utveckling och samverkan för våra medarbetare och för hela verksamheten, säger Britta Tarre vd och ägare till bolaget tillsammans med Ingmarie Arkhede.

Humana har ingått avtal om att förvärva samtliga aktier i bolaget. Efter överlåtelsen, som sker med omedelbar verkan, kommer verksamheten ingå i Humanas affärsområde Individ och familj.

För mer information, vänligen kontakta:
Titti Lilja, affärsområdeschef Individ och familj
titti.lilja@humana.se