Hem

Kontaktuppgifter

Här hittar du fler kontaktuppgifter

Telefonnummer till växeln och adresser till våra kontor

Ny på jobbet

Välkommen till Humana! Vi är glada att just Du har valt att bli en av oss och vi hoppas att du kommer trivas med ditt jobb som personlig assistent. Tack för att du är med och gör skillnad!

Som nyanställd på Humana kommer du att få både övergripande information om din anställning från din närmsta chef, men också en mer specifik introduktion kopplat till den arbetsplats och kunden där du arbetar. Varje arbetsställe är unikt utifrån att det är kundens behov och beslut om personlig assistans som styr. Detta innebär att det finns lokala rutiner och arbetssätt beroende på hos vem du arbetar.

 

Ta del av informationen här på Assistentportalen

Det är viktigt att du läser igenom informationen här på Assistentportalen så att du vet vad som gäller i ditt jobb som personlig assistent. På de olika sidorna hittar du policys, rutiner och riktlinjer som är viktiga för dig att känna till. Om du känner dig osäker på vad som gäller, kontakta din arbetsledare och/eller din uppdragschef.

Att på årlig basis ta del av Humanas Årshjul - rutiner för personliga assistenter, är en obligatorisk del av din anställning. 

Årshjul - rutiner för personliga assistenter (sidan öppnas i nytt fönster)

I början av din anställning är det oerhört viktigt att du tar del av all information här på Assistentportalen, bekanta dig med sidorna och hitta ett sätt att göra det naturligt för dig att besöka Assistentportalen på minst veckobasis - detta för att hålla dig uppdaterad och informerad om det som berör dig i ditt arbete. Förslagsvis kan du spara Assistentportalen som bokmärke i din mobil eller dator!

Covid-19 klassas av Arbetsmiljöverket fortfarande som en smitta i riskklass 3. Därför är det extra viktigt att du tar del av rutiner och information gällande Covid-19.

Läs mer om Covid-19 här (öppnas i nytt fönster)

Här nedan kan du se några övergripande punkter som är viktiga att känna till som nyanställd hos Humana:

  • Här på Assistentportalen hittar du all information som rör din anställning. Ta dig tid att lära känna Assistentportalen, då du skall återvända hit regelbundet under din anställning hos oss.
  • Ditt schema hittar du i systemet FAST, se nedan. Det är också där du attesterar din arbetade tid.
  • Webbutbildningar, föreläsningar och annat lärande hittar du i Humanas lärportal, se nedan.

 

Obligatoriskt introduktionspaket i Humanas lärportal

Som nyanställd är det obligatoriskt för dig att göra webbutbildningarna i Introduktionspaket för personlig assistent som du hittar i Humanas lärportal, du når lärportalen genom att logga in i FAST. Introduktionspaketet tar totalt ca 1 timme och 45 minuter timmar att genomföra och innehåller följande utbildningar:

  • Introduktionsutbildning för personlig assistent
  • Skydds- och begränsningsåtgärder Personlig assistans
  • Lex Sarah och rapporteringsskyldigheten enligt Lex Sarah
  • Basala hygienrutiner i personlig assistans
  • Dokumentation Personlig assistans

När du är godkänd på samtliga utbildningar i introduktionspaketet och har svarat på den kvalitativa frågan kommer du få ersättning i timlön för 1 timme och 45 minuter. Ersättningen betalas ut på din lön månaden efter att du blivit godkänd på hela introduktionspaketet. Det är viktigt att du genomför utbildningarna så snart som möjligt så att du känner dig trygg och säker i din anställning.

Observera! Utbildningen Skydds- och begränsningsåtgärder Personlig assistans fungerar i dagsläget inte att genomföra på mobiltelefon. Vi rekommenderar att du gör utbildningen på dator eller surfplatta. Om kunden du arbetar hos har en assistentdator gör du med fördel utbildningen på den datorn under din introduktion och bredvidgång.

 

Introduktionssamtal

Vid ditt första introduktionssamtal med oss på Humana får du mer information om dina anställningsvillkor som också finns angivna i ditt anställningsavtal.

Introduktion på arbetsplatsen

Innan du börjar arbeta själv hos kunden så kommer du att gå introduktion, hur lång den är beror på den assistans du ska börja arbeta i och även hur du upplever din introduktion. Det är viktigt att du känner dig 100% trygg i arbetet när det är dags att arbeta självständigt och det är ditt ansvar att lyfta med den som håller i introduktionen om du funderar över något eller behöver lära dig mer om något. Till hjälp så har vi vår Introduktionschecklista och den hjälper både dig samt den som introducerar att säkerställa att alla relevanta delar inom assistansen gås igenom.

Tidrapportera rätt!

Det är mycket viktigt att tidrapporteringen av dina arbetade timmar speglar hur det har sett ut i verkligheten. Den som arbetar hos kunden är den som ska stå på tidrapporten. Om du exempelvis byter arbetspass med en kollega måste detta också ändras i schemat i FAST och tidrapporteras korrekt.

Ska du följa med din kund på event eller andra äventyr? 

Här kan du läsa mer om Ledsagarkort

Sidans innehåll

Sidans innehåll

Stäng innehållsförteckning