En man och en flicka är på en lekplats, i bakgrunden står en kvinna. Flickan klättrar på en klätterställning, hon är glad, mannen tittar på
En man och en flicka är på en lekplats, i bakgrunden står en kvinna. Flickan klättrar på en klätterställning, hon är glad, mannen tittar på

Sociala medier på jobbet

Sociala medier är en fantastisk möjlighet att kommunicera med kunder, medarbetare och andra intressenter. Vi gillar sociala medier och tycker att det är extra kul när våra kunder och medarbetare interagerar med oss och sprider vårt material.

Via sociala medier bygger vi förtroende, vilket ställer stora krav på innehåll och tonen i det vi publicerar. ​​​​​​​Här publicerar vi nyheter, rekryterar, driver kampanjer och bildar opinion.

Vem ansvarar för vad?

  • Humanas marknads- och kommunikationsavdelning ansvarar för Humanas officiella konton.
  • Du som medarbetare ansvarar för att det du gör i sociala medier – privat eller i jobbet – följer vår policy!

Fyra saker att tänka på!

  1. Våra värderingar gäller alltid -
    • Agera alltid utifrån våra värderingar – även i sociala medier.
    • Vi tror på att alla har rätt till ett bra liv!
    • Nedsättande kommentarer eller inlägg som uppfattas som t ex rasistiska eller kränkande är inte ok.

  2. Tystnadsplikt
    • Tänk på att du har tystnadsplikt!
    • Du inte får lägga ut något i sociala medier som berättar något om de kunder eller klienter du jobbar hos utan att de godkänt det innan.
    • Du får inte lägga ut bilder på kunder eller klienter på privata konton i sociala medier.

  3. Bilder
    • Du får aldrig lägga ut en bild utan att alla personer som syns på bilden har sagt ok först.
    • Du måste fråga, du kan aldrig anta att någon tycker det är ok. Personerna måste också förstå hur bilden används och att den kan spridas vidare.

  4. Marknadsföring av Humana - det du lägger ut om Humana i sociala medier räknas som marknadsföring. Därför är det viktigt att:
    • Du alltid är öppen med att du jobbar på Humana.
    • Tagga inlägg som handlar om jobbet med #JobbaPåHumana eller #HumanasHjältar
    • Det du säger är korrekt och sant – var gärna positiv men överdriv inte.

Vid osäkerhet, frågor eller funderingar ska du alltid kontakta din uppdragschef som hjälper dig vidare!