Personlig assistent – ett drömyrke?

Publicerad: 2018-09-28

Behovet av medarbetare inom omsorgen är enormt och kommer att fortsätta öka. Sveriges kommuner och landsting bedömer att vi i Sverige kommer att behöva 500 000 nya medarbetare de närmsta fem åren. Därför är det viktigt att som arbets-givare skapa attraktiva och intressanta jobb där de anställda trivs och helst också stannar.

Ett företags medarbetare är arbetsgivarens ansikte utåt. Gillar man sitt jobb talar man gott om det och en bättre reklampelare för företagets varumärke finns inte. Därför är det viktigt för arbetsgivaren att de anställda är nöjda och trivs på jobbet.

Mer än lönen
Varje år genomför rekryteringsföretaget Randstad tillsammans med Sifo Kantar världens största medarbetarundersökning, Employer brand research. Undersökningen tar reda på vad svenska folket tycker är viktigast vid val av arbetsgivare, vad som motiverar dem och får dem att trivas på jobbet. I den senaste rapporten från april 2018 framgår tydligt att det allra viktigaste är en god arbetsmiljö och intressanta arbetsuppgifter. Det betyder till och med mer än lönen. Det är också dessa faktorer som avgör om man väljer att stanna hos en arbetsgivare.

Humanas arbetsmiljöarbete
På Humana jobbar idag 9 000 assistenter och det är en självklarhet att personalen ska må bra och utvecklas i sitt arbete. Därför ser Humana Assistans arbetsmiljösamordnare till att företaget följer de regler som finns på arbetsmiljöområdet. De håller även utbildningar i arbetsmiljö och genomför skyddsronder för att följa upp arbetsmiljön för de personliga assistenterna. Har assistenterna en god arbetsmiljö får också den assistansberättigade en bra assistans.

För att få värdefull återkoppling och ge alla medarbetare en möjlighet att vara delaktiga i företagets gemensamma arbetsmiljö- och förbättringsarbete genomför Humana också en medarbetarundersökning varje år. Undersökningen, WeYouMe, följs upp av konkreta handlingsplaner för varje arbetsenhet så att man ska fortsätta med det som fungerar bra och jobba vidare med det som behöver förbättras.

Älskar jobbet
De personliga assistenterna Yffe och Camilla jobbar sedan tre år med multihandikappade Jessica i Stockholm. Ingen av dem hade funderat på att jobba som personliga assistenter tidigare, men när de blev tipsade om att söka till Humana tänkte de att de skulle ge yrket en chans.
– Jag hoppades att jag skulle få någon med ett lätt funktionshinder, säger Yffe, som är utbildad undersköterska.

Det visade sig att det inte var helt lätt ändå, trots att Yffes första kund var en person som inte behövde så mycket hjälp och rutiner.
– Det handlar mycket om personkemin och jag är sån att jag vill ställa upp och ge service. Men självklart ska man låta kunden göra så mycket den själv klarar. Det var svårt för mig, för jag vill ju hjälpa.

När Yffe sedan blev assistent åt Jessica föll allt på plats. Hon fick bli Jessicas armar och ben och nu älskar hon sitt jobb.
– Alla passar inte som personlig assistent, menar Camilla. Man måste vilja hjälpa en annan människa och visa respekt. Det är därför det är så svårt att rekrytera assistenter. Kunden och den tilltänkta assistenten behöver träffas och det måste klicka mellan dem för att det ska funka.

Utvecklande på många plan
När Yffe och Camilla började på Humana fick de göra en utbildning på Humana Academy, Humanas lärportal på nätet. Den innehöll information om företaget och hur det är att jobba som personlig assistent. Båda är överens om att det var en bra utbildning och att jobbet är intressant och utvecklande på många plan.
– Det räcker inte att lära sig kommunicera med kunden, du måste även kunna prata med de anhöriga och med personalgruppen, förklarar Camilla som tillsammans med Yffe numera även är arbetsledare för Jessicas assistentgrupp. De har hand om administration, sjukanmälningar och att rekrytera vikarier.

– Vi är ganska självgående, säger Yffe, men behöver vi hjälp med något kan vi vända oss till vår KA, kund- och assistentansvarig, hon är ett jättebra stöd.  Vi har även regelbundna personalmöten en gång i månaden, där vi kan diskutera och lösa eventuella problem.

Yffe tycker inte att jobbet är särskilt stressigt om man planerar sitt jobb bra.
– Jag ser inga direkta nackdelar att jobba som personlig assistent. Det är klart att lönen kunde varit högre, men pengar är inte allt.

Starkt band till kunden

Tjejerna återkommer ofta till hur mycket de tycker om sin kund och märker att hon utvecklas.
– Det är roligt att Jessica känner sig trygg med oss, säger Camilla. När hon är nöjd så vet vi att vi gör ett bra jobb.