Hem

Kontaktuppgifter

Caroline ska hjälpa fler att få assistans

Publicerad: 2021-01-28

För den sökande kan assistansärenden, från första kontakt med assistansanordnare till ett beslut, vara lång och mödosam. Inte minst i processen att jaga in intyg som kan vara rätt snårig och tidskrävande. ”Förhoppningen är att en dedikerad roll ska korta ner den processen vilket leder till att fler faktiskt får den hjälp som de behöver”, säger Caroline Säljö sökkundsombud på Humana Assistans.

Personlig assistans söks genom Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). Vanligtvis kan det ta några månader från det att Försäkringskassan/kommunen får in ansökan till dess att beslut har fattats då assistansärenden är väldigt omfattande och kräver utredning. ”En stor del av de som är i behov av assistans behöver stöd att driva sina frågor. I vissa fall kan det också vara så att man helt enkelt inte vet vilka insatser som finns att söka”, menar Caroline.

Caroline version 2.png

Hon har tidigare jobbat i rollen som uppdragschef på Humana. En varierande roll som förutom att samordna den dagliga assistansen innefattade även arbetsmiljöfrågor, konflikthantering och problemlösning på högsta nivå. ”Det är tacksamt att jag tidigare har jobbat i en roll där jag varit lite som spindeln i nätet och fått en större insyn i branschen. I min nya roll som sökkundsombud kan jag verkligen specialisera mig på en sak och många som jag kommer i kontakt med är tacksamma, vi är på deras sida”, säger Caroline.

Hon får också jobba tätt ihop med Humanas jurister och tillsammans ser de över ifall den sökande kan bli berättigad till assistans. Om den sökanden är berättigad blir nästa steg att börja kontakta kuratorer, arbetsterapeuter och andra som kan förse kunden med de intyg som behövs. Hela processen sker i nära samarbete med informatörerna som är de som träffar kunden, det gör sällan Caroline, hon sköter kontakten via telefon och mejl.

Hon beskriver känslan av pirrighet i väntan på ett beslut efter inskickad ansökan. ”Om man sedan får ett positivt besked så är det ren lycka. Det är det vi ständigt jobbar för: att alla har rätt till ett bra liv. Att vi dessutom kan vara med och stötta hela vägen så att människor får en bättre vardag, gör mig stolt och tacksam över att ha Humana som arbetsgivare”.

Kontakt

Caroline Säljö, sökkundsombud Caroline.Saljo@humana.se
070-164 89 31

Våra lokala informatörer finns där du finns