Hem

Kontaktuppgifter

Charlotte tog chansen om vidareutbildning internt – får nya uppdrag

Publicerad: 2022-06-29

Charlotte har jobbat länge inom vård och omsorg. 2015 började hon som personlig assistent och trivs fantastiskt bra med jobbet. Nu är hon en av de första som genomgått Humanas nya arbetsledarprogram.

Som arbetsledare i assistansgruppen gör Charlotte bland annat scheman. Hon gör också semesterplanering och håller i APT (Arbetsplatsträffar). Hon är också den som de andra assistenterna kan vända sig till om de har frågor eller funderingar.  

Charlotte har alltid velat utvecklas och under våren fick hon möjlighet att genomföra Humanas nya arbetsledarprogram.

- Det var så kul att få träffa andra som också jobbar som arbetsledare. Det var en jättebra utbildning, mer än hälften var nya kunskaper för mig. Till exempel var det väldigt nyttigt att lära sig hur Försäkringskassan räknar. Också lagar kring assistans, arbetsrätt och att se till att man fördelar assistanstimmarna rätt.  Vi fick också lära oss feedback och hur man kan lyfta saker i gruppen. Allt var väldigt givande, säger Charlotte.

Utbildningen har gett ringar på vattnet

Charlotte ska under sommaren gå in och jobba som Uppdragschef på kontoret i Falköping. Uppdragscheferna är assistansens spindel i nätet, de är chefer över personliga assistenter och samordnar kundens uppdrag. 

- Jättekul att min uppdragschef Ida lyft fram mig och tyckte att jag skulle söka jobbet. Det ska bli en kul utmaning att få se den andra sidan av uppdraget. Det är helt otroligt så många saker som uppdragschefer gör, det hade jag inte riktigt koll på. Man behöver verkligen ha jättemånga bollar i luften. Jag hoppas komma tillbaka till det "gamla" jobbet med ny energi och nya kunskaper, fortsätter Charlotte.  

När vi frågar Charlotte vad hon tror det är som gör henne till en bra assistent och arbetsledare så svarar hon:  

- Jag är lugn, men vill samtidigt ha saker att göra och så tycker jag om att jobba med människor såklart. Min natur är att vara nyfiken och lösningsfokuserad. Det är också bra att som arbetsledare kunna blicka framåt, ställa många frågor och genom det sätta ihop sammanhang som fungerar.

Arbetsledarprogrammet på Humana kommer nu att fortsätta och alla våra arbetsledare kan redan nu påbörja den första delen i Arbetsledarprogrammet som heter “Basen” för att sedan anmäla sig till hösten fördjupningsdelar (anmälan är öppen nu).  

-Jag vill uppmuntra alla arbetsledare att gå programmet och få träffa andra och utvecklas. Det känns bra att ha något att ta med sig tillbaka till gruppen och komma med nya perspektiv. Att gå utbildningar och lära sig nytt gör ju också att man blir stolt över sin yrkesroll. Det är inte alltid lätt att jobba som personlig assistent. Jag har känt kunden jag jobbar hos i 20 år och jag älskar verkligen mitt jobb. Jag är del av någon annans liv och får möjlighet att göra det meningsfullt. Det gör att man får så mycket glädje tillbaka avslutar Charlotte.

Mer information om Humana assistans nationella Arbetsledarprogram

Arbetsledarprogrammet är ett program grundat på vår tanke om att när beslut fattas närmare kund så ökar kundens upplevelse av kvalité och genom kompetensutveckling av våra arbetsledare kan vi skapa tryggare och mer utvecklande assistanser hos alla våra kunder. Arbetsledarprogrammet består av 4 delar;  

  1. Basen – ett grundutbud av webbaserade utbildningar, som kan påbörjas av alla våra anställda redan idag och är förkrav innan nedan fördjupningsutbildningar.

  2. Fördjupningsutbildning 1 – en lärarledd fördjupningskurs (via Teams) i vissa av de ämnen som berörs i ovan webutbildningar.

  3. Fördjupningsutbildning 2 – en lärarledd fördjupningskurs (via Teams) i vissa av de ämnen som berörs i ovan webutbildningar. 

  4. Kvalitativ fråga – besvaras i Humanas lärportal för att slutföra utbildningen och därefter erhåller ni ert diplom från er uppdragschef.