Hem

Kontaktuppgifter

Hitta enhet

Verksamhetsfilter med flera urvalskriterier

Sara Alvarsson är socialpedagogen som valde att vidareutbilda sig till dramapedagog efter att hon i flera år arbetat med ungdomar. Hon fann en glädje i att arbeta kreativt med ungdomar och att det fanns så många sätt att aktivera dem.

– För mig har det alltid varit jätteintressant att arbeta med ungdomar och i olika metoder så som MI och ART, men jag kände att något saknades. Jag ville bidra med att ge ungdomarna erfarenheter av att få uppleva kreativa saker. Därför valde jag att vidareutbilda mig till dramapedagog, berättar Sara.

Utbildningen inom dramapedagogik tog två år. När Sara var färdigutbildad hade hon fått en “skattkista med saker att göra med ungdomarna”. Sedan 2021 arbetar hon regelbundet med veckovisa klasser på temat i Villa Svanholmens dramasal.

– Jag sätter upp en plan för varje tillfälle men anpassar efter vad tjejerna är bekväma med eller inte. Eftersom ungdomsgruppen varierar och det kommer nya flickor så betyder det också att det kan finnas ett varierande intresse. Jag tycker det emellanåt är svårt men otroligt kul att hitta övningar som passar alla.

Hur ser en typisk dramaklass ut?

Inledningsvis sker en inlandning för deltagarna, det innebär en stund av att varva ner. Ofta sker detta liggandes på yogamatta i ett nersläckt rum. Med hjälp av guidad meditation eller genom att lyssna på lugn musik får tjejerna en stund att koppla av. Sara går ibland runt och ger tjejerna ett lätt tryck på ryggen för att hjälpa dem hitta kontakt med mattan och golvet och på så sätt varva ner.

Efter inlandning är det uppladdning och vi försöker få igång kroppen igen. Då brukar vi dansa loss till någon poppig låt, tjejerna får ofta bestämma. Det brukar vara enklare att motivera dem om det är låtar de gillar. Detta är en kravlös dansövning där alla får hjälpa till att komma på steg och rörelser. Många av tjejerna har ofta en fasad som de behöver släppa lite för att kunna delta fullt ut.

– Det är inte alltid lätt att schemalägga en stund av skratt och lek men det är otroligt kul och givande att se två ungdomar som kanske tidigare haft en konflikt med varandra, skratta tillsammans på dramalektionen, säger Sara.

Vi går sedan över till samarbetsövningar. Det kan vara allt ifrån att de ska ställa sig i ordningen de är födda i, utan att prata med varandra, till att de ska ta sig från ena rummet till andra utan att nudda golv. Det brukar bidra till en hel del skatt och hjälper gruppen bli bekväma med varandra.

– Jag brukar tycka om att arbeta med olika teman. Exempelvis hade vi nyligen dåtid, nutid och framtid där tjejerna med hjälp av kroppsliga uttryck skulle gestalta deras liv genom att forma kroppen till olika statyer. Under dåtid kunde de uttrycka att de genomgått våld och missbruk, till att under nutid visa hur deras liv förändrats och hur de hoppas det ser ut framåt.

Gruppen pratar alltid om vad de gör och reflekterar kring meningen med övningen. Om Sara inte i början presenterat syftet, så brukar det lyftas fram mot slutet. Huvudmålet är att tjejerna ska börja reflektera och bli trygga både i grupp och som individ. Förhoppningsvis kan de också upptäcka något nytt med sig själva.

En stund utan rätt eller fel

Dramapedagogik inkluderar så mycket mer än att uttrycka sig med kroppen. Det kan vara kreativt uttryck genom måleri, med lera eller gipsskulpturer. Det hela handlar om att det är en stund utan rätt eller fel. En stund utan pekpinnar då så många andra delar av deras behandling innehåller just det.

– Min dröm hade varit att få sätta ihop en teater där tjejernas berättelser får vara i centrum. Skapa en chans för dem att på scen få utlopp för sina kreativa tankar och berätta om sitt liv, säger Sara.

Läs mer om Villa Svanholmen HVB