1. Du är här: Kvalitetsdirektör Eva Nilsson Bågenholm intervjuas av Assistanskoll. Kvalitetsdirektör Eva Bågenholm intervjuas av Assistanskoll.

Kvalitetsdirektör Eva Nilsson Bågenholm intervjuas av Assistanskoll

Publicerad: 2020-04-09

Humanas huvudansvariga under corona svarar på frågor, berättar om nytt samarbete och hyllar myndigheterna

Assistanskoll har uppmärksammat informationen som vi på Humana Assistans delat med oss och ställer nu fler frågor för att sprida kunskap till sina läsare. Eva Nilsson Bågenholm är läkare, kvalitetsdirektör på Humana och ordförande i Vårdföretagarna.

Eva Nilsson Bågenholm säger att corona-krisen framförallt tvingar fram två utmaningar. Det ena är bemanningen då assistenter uppmanas att stanna hemma från jobbet när de har luftvägssymtom. Eva tror att det ska kunna lösas bland annat genom nyrekrytering och de har därför inlett samarbete med branscher som just nu är i kris, till exempel SAS och hotellkedjan Elite Hotell.

Den andra utmaningen är att skydda assistansberättigade och assistenter från att bli smittade. Det handlar om ”samma som gäller i hela Sverige”, säger Eva Nilsson Bågenholm – eget ansvar: att man inte träffar så många människor, håller den sociala distansen och framför allt är noga med handhygien. Utöver det gör Humana, så som Arbetsmiljöverket och rekommenderar, en riskbedömning av alla sina arbetsplatser.

Webbsidan Assistanskoll är en informationssida som drivs av organisationen Independent living institute. Läs hela intervjun med Eva Nilsson Bågenholm på Assistanskoll

Vi på Humana påbörjade tidigt ett stort arbete i att samla upp frågor och funderingar som kom från hela organisationen angående coronaviruset och valde att sprida detta externt via vår webb. Detta för att också kunna dela med oss till andra intressenter och assistansberättigade för att bidra till att skapa trygghet. Vi har skapat ett specialavsnitt av Assistanspodden med frågor och svar från Eva angående coronavisruset kopplat till personlig assistans. Du hittar det här.