På en sekund kastas hela världen runt och ingenting blir som förut. Delar av kroppen slutar att funka och du kan få svårt att förstå och prata. Efter en stroke förändras livet ofta totalt, inte bara för den som drabbas utan även för de som står nära.

Snabb vård och rehabilitering gör att många kommer tillbaka till livet som det var innan. Andra får en tyngre resa. Om du inte har passerat 65 kan du ha rätt till personlig assistans om du uppfyller kraven. Våra jurister har hjälpt fler personer med stroke att få assistans än några andra. På Humana får du sedan ett team som anpassar assistansen efter just dig och din situation.

Vi vill vara en trygg axel att luta sig mot och avlasta där det går. Humans jurister är de bästa som går att få när det gäller ansökan om personlig assistans. Humana har även en hel stab med experter inom allt från anställning av personliga assistenter till arbetsmiljöfrågor.

Ditt team på Humana ser till att assistansen fungerar. Det är välutbildade, engagerade människor som brinner för att du ska få tillbaka självförtroendet och din framtidstro.

Det är det som är fördelen med ett stort assistansbolag. Vi finns där för dig, så att du ska kunna tänka på det som är viktigast. Att leva livet.

Vill du bli kund hos oss?

Hör av dig, det är enkelt att byta och det kostar inget. Fyll i var du bor så får du kontakt med en erfaren rådgivare. Det gäller dig som har personlig assistans idag och dig som funderar på om du har möjlighet att söka.

Ansökningsprocessen

Vill du ha hjälp med att ansöka om personlig assistans? Är du osäker på om du har rätt till assistans?

Ring assistansrådgivningen, vi hjälper dig till rätt beslut.

020-70 80 87
1

Kontakta oss

Vi bokar in ett förutsättningslöst möte med dig där vi går igenom hur ditt hjälpbehov ser ut.

2

Fullmakter

När vi har alla nödvändiga dokument skickar vi en ansökan för att få ansökningsdatum registrerat så tidigt som möjligt.

3

Egen jurist

Därefter utses en av våra jurister till ditt personliga juridiska ombud som tar kontakt med dig.

4

Möte med kommunen eller Försäkringskassan

Ombudet förbereder dig och beskriver hur ett möte kan gå till och vad för frågor som vanligtvis brukar ställas.

5

Juristen bevakar ditt ärende

Vi finns med vid hembesök av kommunen och Försäkringskassan om du önskar det, vi står bredvid dig hela vägen.

6

Vid ett positivt beslut

Tillsammans kommer vi överens om hur du vill lägga upp din assistans framöver. Det är alltid dina önskemål som styr vårt arbete.

7

Vid ett beslut du inte är nöjd med

Vid ett överklagande vänder sig juristen till Förvaltningsrätten, eftersom det är ett ärende som rör en tvist mellan dig som individ och det allmänna.