Personlig assistans efter stroke

Tillbaka till assistans för vuxna

När en stroke ger funktionshinder förändras livet ofta totalt, inte bara för den som drabbas utan även för de som står nära. Då kan personlig assistans vara det som gör vardagen hanterbar.

Många personer med stroke har fått hjälp av oss att få rätt till assistans. Som kund hos oss får du ett team som anpassar assistansen efter just dig och din situation. Om du inte har passerat 65 kan du ha rätt till personlig assistans om du uppfyller kraven.

Vi hjälper dig ansöka om personlig assistans

Vi vill vara en trygg axel att luta sig mot och avlasta där det går. Våra jurister är de bästa som går att få när det gäller ansökan om personlig assistans. Du får även tillgång till en experter inom allt från anställning av personliga assistenter till arbetsmiljöfrågor.

Ditt team på Humana hjälper dig så att assistansen fungerar. Det är välutbildade, engagerade människor som brinner för att du ska få tillbaka självförtroendet och din framtidstro.

Det finns många fördelar med att anlita ett stort assistansbolag. Trygghet, expertis och erfarenhet är några. Vi finns där för dig, så att du ska kunna tänka på det som är viktigast. Att leva livet.

Vill du bli kund hos oss?

Klicka på den röda menyn här under för att hitta din lokala informatör!

Ansökningsprocessen

Vill du ha hjälp med att ansöka om personlig assistans? Är du osäker på om du har rätt till assistans?

Ring assistansrådgivningen, vi hjälper dig till rätt beslut.

020-70 80 87
1

Kontakta oss

Vi bokar in ett förutsättningslöst möte med dig där vi går igenom hur ditt hjälpbehov ser ut.

2

Fullmakter

När vi har alla nödvändiga dokument skickar vi en ansökan för att få ansökningsdatum registrerat så tidigt som möjligt.

3

Egen jurist

Därefter utses en av våra jurister till ditt personliga juridiska ombud som tar kontakt med dig.

4

Möte med kommunen eller Försäkringskassan

Ombudet förbereder dig och beskriver hur ett möte kan gå till och vad för frågor som vanligtvis brukar ställas.

5

Juristen bevakar ditt ärende

Vi finns med vid hembesök av kommunen och Försäkringskassan om du önskar det, vi står bredvid dig hela vägen.

6

Vid ett positivt beslut

Tillsammans kommer vi överens om hur du vill lägga upp din assistans framöver. Det är alltid dina önskemål som styr vårt arbete.

7

Vid ett beslut du inte är nöjd med

Vid ett överklagande vänder sig juristen till Förvaltningsrätten, eftersom det är ett ärende som rör en tvist mellan dig som individ och det allmänna.