Gör skillnad
På Humana har vi en bra anledning att stiga upp och gå till jobbet varje dag. Vi är hängivna uppgiften att ge så många människor som möjligt ett bra liv. Det är en stor uppgift. Och vi har tur – vi har 15 000 talangfulla medarbetare. Personliga assistenter, socionomer, jurister, undersköterskor, behandlingsassistenter, psykiatriker och verksamhetschefer är några av oss som gör skillnad varje dag.
Omsorgstjänster
Vi utvecklar och levererar omsorgstjänster efter människors behov och samhällets önskemål. Vi drivs av viljan att ge våra kunder ökad livskvalitet och en bra vardag. Genom vår verksamhet skapar vi förutsättningar för våra kunder att förverkliga sina drömmar och leva ett liv som andra. Att alla har rätt till ett bra liv är en naturlig utgångspunkt för oss på Humana.
Värdeord
Vi tror på Engagemang, Ansvar och Glädje och ger våra medarbetare frihet att vara dem de är. Vi kombinerar en nära relation till våra kunder med styrkan i att vara ett stort modernt nordiskt bolag med många utvecklingsmöjligheter. Privat ägarform och decentraliserad organisation ger en entreprenöriell anda med korta beslutsvägar, stort mandat och eget ansvar. Hos oss deltar, påverkar och beslutar du.
Eget ansvar
Vi tror på att ge våra medarbetare eget ansvar och på att ha starka ledare som inspirerar, stödjer och coachar. Vi bygger varaktiga relationer – med våra kunder, med våra samhällspartner och med varandra. Vi hjälper våra medarbetare att utveckla sin kompetens och bygga meningsfulla karriärer.
Glädje på jobbet
Vi tror på en prestigelös miljö där vi ser, stöttar och uppmuntrar varandra. Och gärna skrattar. Glädje är ett val som kan kräva en ansträngning men som alltid är värd investeringen. Nöjda medarbetare stannar längre och ger nöjdare kunder, det är vi övertygade om.
Glädje på jobbet handlar om att få skratta tillsammans. Att ha en plats att gå till där man är efterfrågad. Det handlar också om att få känna att det arbete man gör är meningsfullt, och det kan man lugnt säga att det är på Humana.
Vissa tänker att omsorgsyrken är tunga, och visst kan det vara så. Att möta människor i livets slutskede eller unga med beroendeproblematik är en konst. Det är samtidigt det som gör jobbet så meningsfullt. Hos oss gör man verkligen skillnad. Ofta märker vi att det skapas en go, varm kultur i de grupper som arbetar med svåra arbetsuppgifter. Man kan se att det också är viktigt att skratta tillsammans, både i personalen och tillsammans med våra kunder och klienter.
Levande värdegrund
Vi utvecklar våra tjänster efter människors behov och samhällets uttalade målsättning för vård- och omsorg.
Värdegrundsorden engagemang, glädje och ansvar genomsyrar hela Humana. Våra medarbetares stora engagemang för att göra skillnad i människors vardag är det som sticker ut.
För att fortsätta ta initiativ till att stärka och utveckla kvaliteten i våra tjänster är det avgörande inom Humana att lyssna på våra medarbetares synpunkter, tankar och idéer. Arbetar du på Humana ska du känna sig delaktig, känna att du kan påverka. Vi har en tillåtande kultur där det är viktigt att vilja och vågar ta ansvar. På samma sätt ska ledning och chefer lyssna och agera utifrån medarbetarnas synpunkter.
Entreprenörskap och utvecklingsarbete
Trots att Humana numera är en stor omsorgsaktör råder det fortfarande en kultur av entreprenörskap. Prestigelöshet, bristen på hierarkier och överföring av beslutsmandat ut i organisationen är viktiga delar i Humanas kultur. Medarbetarna uppmuntras att ta beslut utifrån värdegrunden och sin egen kompetens; att föreslå förbättringar och sedan få vara delaktig i den utveckling som följer. Dessa idéer är bränslet i vår dagliga rörelse framåt, att ytterligare förbättra verksamheten på alla områden.
Humana har gått från att vara ett mindre, nischat företag inom personlig assistans, till att idag vara rikstäckande och spänna över tre specialiserade områden. Idag är Humana ett komplett omsorgsföretag med individ- och familjeomsorg, personlig assistans, äldreboenden, LSS-boenden och verksamhet inom hälsa- och sjukvård.
Att vara ansvarstagande
Det är med stor ödmjukhet vi använder begreppet ledande företag, men inte desto mindre är det vår ambition att Humana ska vara just det. Att vara ledande behöver inte nödvändigtvis innebära att vara störst. För oss innebär ledande främst att vara den som leder utvecklingen av verksamheten genom att hela tiden ligga i framkant, hitta nya vägar och omsätta bra idéer i den dagliga verksamheten för människans bästa.
Vi förstår vikten av att bevisa vårt existensberättigande varje dag. Som den största aktören på två av de tre svenska delmarknader där vi är verksamma, har vi ett särskilt ansvar som förebild i branschen.
Delaktighet och kvalitet
Hos Humana ska man känna sig delaktig, känna att man kan påverka. Vi har en tillåtande kultur där vi uppmuntrar till att vilja och våga ta ansvar. På samma sätt ska ledning och chefer lyssna och agera utifrån medarbetarnas synpunkter.
Humana är idag en stor omsorgsaktör i Sverige men fortfarande finns det en kultur av entreprenörskap. Prestigelöshet och överföring av beslutsmandat ut i organisationen är viktiga delar i Humanas kultur. Medarbetarna uppmuntras att ta beslut utifrån värdegrunden och sin egen kompetens; att föreslå förbättringar och sedan få vara delaktig i den utveckling som följer.
WeYouMe
Humana ska vara en attraktiv arbetsgivare och vi kan bli det genom medarbetarnas åsikter som är oerhört viktiga för vår verksamhet. Varje år gör vi en medarbetarundersökning, WeYouMe, som är ett viktigt verktyg för att förstå hur medarbetarna och organisationen mår och var vi befinner oss. På så sätt kan vi utvecklas och ständigt förbättra oss utifrån medarbetarnas åsikter och synpunkter.
Kvalitet
Precis som Humana ska vara en attraktiv arbetsgivare ska vi också bedriva en kvalitativ verksamhet. Vi har alltid drivits av utveckling och en vilja att kunna erbjuda våra kunder en förbättrad tjänst och vardag. Vi åstadkommer detta genom ett systematiskt förbättringsarbete. Vi följer upp, utvärderar och förändrar vår verksamhet kontinuerligt. Du som medarbetare är en oerhört viktig pusselbit i detta arbete. Det är genom dig vi fångar upp saker som kan utvecklas och göra både din och din kund/klients vardag bättre.
Vi har ett kvalitetsledningssystem (PARUS) där våra arbetsprocesser och rutiner tydliggörs – En trygghet för dig som medarbetare. Inom våra affärsområden arbetar ca 30 personer med kvalitet som huvudansvar. Deras uppgift är att säkerställa att våra verksamhetsområden har de verktyg och system de behöver och att kompetensutveckling och kunskapsöverföring mellan enheter, verksamhetsområden och länder fungerar väl.
Meningsfullt jobb
Vi erbjuder meningsfulla jobb där våra medarbetares stora engagemang för att göra skillnad i människors vardag är det som präglar Humana.
Våra värderingar ligger till grund för vårt dagliga arbete och är centralt för allt vi gör. Vi drivs av viljan att ge människor ökad livskvalitet och en bra vardag.
Genom vår verksamhet skapar vi förutsättningar till att förverkliga drömmar och leva ett liv som andra. Vi utvecklar och levererar omsorgstjänster efter människors behov och samhällets önskemål. Vi tror på relationer och att alla har rätt till ett bra liv är en naturlig utgångspunkt för oss på Humana.